-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Nytta eller bara marknadsföring
Så viktiga är Leica, Hasselblad och Zeiss för mobilernas kamera

Mobilredaktionen fick en läsarfråga om vilken inverkan olika kameravarumärken faktiskt har på bilderna i de mest profilerade kamsramobilerna.
Vad tillför Leica, Hasselblad, Zeiss och de andra?
Fråga: Jag såg att Leica nu gått ihop med Xiaomi och sätter sin kvalitetsstämpel på deras mobilkameror. Vad innebär det egentligen? Hur mycket är det värt och påverkar det faktiskt kvaliteten på bilderna eller är det bara marknadsföringstrick där Xiaomi köper rätten att använda Leicas varumärke?
Erik Mörner svarar: Det är svårt att säga säkert och skiljer sig säkert åt mellan olika samarbeten. Leica samarbetade tidigare med Huawei och Hasselblad har innan de samarbetade med Oneplus varit i team med Motorola. Vi kan börja med att konstatera att optiken i en systemkamera skiljer sig mycket från den i en mobiltelefon. Det bekräftades bland annat när vi på Mobil var på plats på Leicas huvudkontor och fick veta mer om deras samarbete de hade med Huawei. Det är alltså inte säkert att kompetens inom systemkamera direkt kan överföras till en bra mobilkamera. Gör man däremot enskilda eller gemensamma investeringar och faktiskt utveckling kan ju det så klart innebära bättre mobilbilder. Idag sker också mycket av framstegen inom mobilfoto i efterbearbetningen, mjukvaran så där kan både mobiltillverkare och kameratillverkare bidra. Hur mycket marknadsföring och hur mycket faktiska framsteg de här olika samarbetena innebär skiljer sig från fall till fall. När Xiaomi visade sin första Leica-mobil fick vi veta att teamen från Leica och Xiaomi arbetat ihop i alla fall ett par månader ansikte mot ansikte och när Oneplus offentliggjorde sitt Hasselblad-samarbete sade man även att 150 miljoner dollar skulle investeras i kamerautveckling som en del i det samarbetet.
Det här tipset har tidigare publicerats exklusivt för Plus-medlemmar på Mobil.se. Här kan du bli Plus-medlem och därmed få direkt tillgång till alla artiklar på Mobil.se och dessutom ta del av förmånliga erbjudanden och rabatter. Som plusmedlem så får du samlade tips och många andra fördjupande, vägledande artiklar. Tipset publicerades ursprungligen här i augusti då redaktionen svarade på läsarfrågor. Som Plus-medlem har du möjlighet att stäla egna frågor och få svar fårn redaktionen i dessa återkommande frågestunder.