Raderas för den som inte gör ett aktivt val

Så påverkas du när delar av Samsung Cloud lägger ner

Nu är det klart hur avslutningen av Samsung Cloud-funktioner drabbar svenska användare.

Publicerad Senast uppdaterad

Förra veckan stod det klart att Samsung kommer att avveckla delar av sin konsumentinriktade molnlösning Samsung Cloud, närmare bestämt kommer Gallerisynkning, Drive och premiumlagringsprenumeration att läggas ner.

Nu har det även kommer information om hur och när detta kommer att påverka svenska användare. I planeringen som Samsung har skickat ut finns det några datum som är viktiga att du kommer ihåg.

Redan från den 5 oktober 2020 kommer det inte längre att vara möjligt att börja använda Gallerisynkning, Drive och premiumlagringsprenumeration. Det kommer även gå att påbörja flytten OneDrive och att hämta sådan som är lagrat i Samsung-molnet, men den möjligheten kommer att slussas ut gradvis under 30 dagar. Det är också detta datum som Samsung kommer att lämna mer detaljerad information om hur flytten till OneDrive kommer att göras.

Den 1 april 2021 upphör all aktuell användning av Gallerisynkning och Drive plus att möjligheten att migrera till OneDrive försvinner. Om du har en premiumlagringsprenumeration kommer den att avbrytas automatiskt och den senaste betalning återbetalas.

Den 30 juni 2021 avslutas stödet för datahämtning, och därefter kommer all information som du har i Samsung Clouds Gallerisynkning och Drive att raderas.

Andra funktioner i Samsung Cloud kommer att finnas kvar även efter 30 juni 2021, exempelvis säkerhetskopiering/synkning och återställning av andra data (till exempel Kontakter, Kalender och Anteckningar).