Säkerhetsbedömning
Pass eller nationellt id-kort för att skaffa Bank ID – det är anledningen till kravet
Att du ibland behöver pass eller nationellt id-kort för att skaffa Mobilt Bank ID är ett relativt nytt krav. Vi förklarar varför det finns.
BankID hanteras av din bank och varje bank bestämmer själva exakt vilka säkerhetsåtgärder som de kräver vid varje tillfälle. De gör alltså en individuell riskbedömning. Vissa gånger kan det krävas, när du skaffar nytt mobilt BankID digitalt, att du även skannar ditt pass eller nationella id-kort med mobilen. Det här blir ett extra identifieringsmoment och ett ytterligare säkerhetslager. Har du inget pass eller nationellt id-kort kan du kontakta din bank.
Det är inte säkert att din bank kräver skanning av nationellt id-kort eller pass när du skaffar nytt eller förnyar ditt mobila BankID. När du ska skaffa BankID:s digitala id-kort däremot så baseras det på ditt fysiska pass eller nationella id-kort. Ditt digitala id-kort hämtar alltså information som bild och giltighetstid från din fysiska identitetshandling.
Det här tipset har tidigare publicerats exklusivt för Plus-medlemmar på Mobil.se. Här kan du bli Plus-medlem och därmed få direkt tillgång till alla artiklar på Mobil.se och dessutom ta del av förmånliga erbjudanden och rabatter. Som plusmedlem så får du samlade tips och många andra fördjupande, vägledande artiklar. Tipset publicerades ursprungligen här när vi gav plus-medlemmar flera nya tips till Mobilt Bank ID.