-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
Vägleder och ber om ursäkt i mail
Google till Chromecast-användare: Det här händer nu

I ett nytt mail till de som har någon av de drabbade Chromecast-enheterna ber Google om ursäkt för de problem som varit och vägleder. Alla har dock inte fått mailet.
Det är nu tio dagar sedan stora Chromecast-problem uppdagades. Enheterna kunde inte användas och Google har fortfarande inte bekräftat vad som var orsaken till problemet. Nu har de dock skickat ut ytterligare ett mail, utöver det som sändes ut i slutet av förra veckan.
I det nya mailet meddelar Google att de som inte agerat och fabriksåterställt sin enhet nu åter ska ha en Chromecast som fungerar. Den har helt enkelt mottagit den uppdatering som åtgärdar det ursprungliga problemet, så länge enheten hela tiden varit uppkopplad mot internet.
De som däremot i felsöknings- och problemlösningssyfte fabriksåterställt sin enhet måste först uppdatera till den senaste verisonen av Google Home-appen (3.30.1.6 för Android och 3.30.106 för iOS) för att kunna installera sina enheter på nytt. Den nya appen är släppt, men det kan ta ytterligare några dagar innan alla ser uppdateringen i appbutikerna meddelar Google. Ser du inte den nya versionen behöver du alltså avvakta och sedan försöka igen om någon dag.