Vägleder och ber om ursäkt i mail

Google till Chromecast-användare: Det här händer nu

I ett nytt mail till de som har någon av de drabbade Chromecast-enheterna ber Google om ursäkt för de problem som varit och vägleder. Alla har dock inte fått mailet.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är nu tio dagar sedan stora Chromecast-problem uppdagades. Enheterna kunde inte användas och Google har fortfarande inte bekräftat vad som var orsaken till problemet. Nu har de dock skickat ut ytterligare ett mail, utöver det som sändes ut i slutet av förra veckan. 

I det nya mailet meddelar Google att de som inte agerat och fabriksåterställt sin enhet nu åter ska ha en Chromecast som fungerar. Den har helt enkelt mottagit den uppdatering som åtgärdar det ursprungliga problemet, så länge enheten hela tiden varit uppkopplad mot internet. 

De som däremot i felsöknings- och problemlösningssyfte fabriksåterställt sin enhet måste först uppdatera till den senaste verisonen av Google Home-appen (3.30.1.6 för Android och 3.30.106 för iOS) för att kunna installera sina enheter på nytt. Den nya appen är släppt, men det kan ta ytterligare några dagar innan alla ser uppdateringen i appbutikerna meddelar Google. Ser du inte den nya versionen behöver du alltså avvakta och sedan försöka igen om någon dag.