Huawei-mobil

Fråga: Problem med mobilt BankID trots att det ska funka

En läsare har en Huawei-mobil, har BankID slutat funka?

Fråga: Vi har 2 st Huawei P30 pro i familjen, som våra barn använder. Telefonerna är inköpta med någon månads skillnad. På den ena telefonen är det inget problem med BankID, men på den andra har BankID plötsligt slutat fungera förra veckan. Det går inte att ta hem BankID eller uppdatera denna app. Överallt där jag läser ska ju P30-serien fungera med BankID, eller? Båda telefonerna har Play Butiken, och de har samma version på mjukvaror. Är detta problem något du känner till, och varför fungera vissa, men inte alla? Tacksam för respons.

Erik Mörner svarar: Att BankID slutar fungera på Huawei-telefoner gäller bara de som inte har tillgång till Google Play och de ska ha fått meddelande om detta i telefonen i god tid, flera månader i förväg. 

Om ni installerat BankID genom Huaweis appbutik App Gallery kan ni behöva avinstallera BankID och sedan installera det på nytt genom Google Play-butiken istället. I BankID-appen kan du kontrollera vilken version av appen du har. Öppna Bank ID, gå till Inställningar, sedan Om BankID. Om versionsnumret på appen där slutar på .50 så är appen installerad via Huaweis appbutik och då behöver du radera appen för att sedan installera den från Google Play istället.

Den här frågan kommer från en artikel med läsarfrågor som tidigare publicerats exklusivt för Plus-medlemmar på Mobil.se. Här kan du bli Plus-medlem och därmed få direkt tillgång till alla artiklar på Mobil.se och dessutom ta del av förmånliga erbjudanden och rabatter. Som plusmedlem så får du samlade tips och många andra fördjupande, vägledande artiklar. Hela artikeln hittar du här.