Att mobiltillverkaren HMD till exempel gärna hänvisar till siffror som visar det är inte så konstigt, de licensierar ju varumärket Nokia som de i dag främst använder till att sälja nostalgiversioner av gamla Nokiatelefoner med knappar. Tittar man närmare på dessa siffror handlar det ofta om vagt ställda frågor kring att folk tycker att de tillbringar för mycket tid på sociala medier.
Den andra källan till trenden är influencers, både nischade på området och allmäna som pratar om sina nya knapptelefoner. Förutom att många influerare bara är reklamtavlor som pratar om de produkter de fått tilldelade så finns det något inneboende orimligt att en influencer vars hela affärsidé går ut på att leva i symbios med sociala medier skulle koppla ner sig.
Detta har inte hindrat medier som CNBC och The Economist att skriva om trenden, men det har varit karakteristiskt ont om siffror att backa upp den med.
Annons
Enligt onlineplattformen Statista som samlar in och publicerar öppet tillgänglig statistik är försäljningen av knapptelefoner stadigt vikande. Möjligen kan man ana en platå 2022-2023 där antalet sålda enheter bara minskade med två procent per år, men det var efter ett par år med kraftiga fall, över längre tid är trenden stadigt nedåtgående. Tittar vi vidare var knapptelefoner säljs så är de fem största marknaderna Kina, Indien, Pakistan, Bangladesh och Nigeria. Det är alltså rimligt att utgå från att de absolut flesta knapptelefoner köps av personer som inte har råd med en smartphone eller ett mobilabonnemang med datapott.
Annons
Human Mobile Devices has teamed up with Mattel, Inc. to launch the HMD Barbie™ Phone; a cute, pint-sized feature flip phone designed for less browsing and more fun this summer. The adorable phone features a retro design with calls, texts and no social media - perfect for taking a smartphone break. Photographer: Nigel Davies.
Ser vi till vilka knapptelefoner som marknadsförs här har vi till exempel Barbiemobilen, som mer har karaktären av samlarobjekt och leksak med sina Barbiekopplade accessoarer än som ett faktiskt vardagsföremål tänkt att användas. Trenden är alltså kanske snarare en nostalgi till 90- och 00-tal än att folk väljer bort sin smartphone till förmån för knapptelefoner.
Annons
Det betyder inte att det inte just nu finns en nyfikenhet på knapptelefoner, som säkert förstärks av den marknadsföring som pågår via influencers, och det finns ingen anledning att avfärda denna nyfikenhet rakt av. Därför går vi nu lite mer på djupet kring knapptelefoner och dess för- och nackdelar, vad du bör tänka på, samt alternativ för den som vill minska sin skärmtid.
Annons
Detta är ett utdrag ur en artikel om digital detox som tidigare publicerats exklusivt för Plus-medlemmar på Mobil.se. Här kan du bli Plus-medlem och därmed få direkt tillgång till alla artiklar på Mobil.se. Som plusmedlem så får du samlade tips och många andra fördjupande, vägledande artiklar. Hela artikeln hittar du här.