läsarfråga

Appen synkar inte, vad gör jag?

En läsare undrar varför hans app inte synkar mot molnet som den ska. Vi förklarar.

Fråga: Jag har en Androidmobil med Dropbox som jag synkar mina kamerabilder mot, men häromdagen upptäckte jag att appen slutat synka. Vad beror det på och hur får jag igång synkningen?

Elias Nordling svarar: Android har flera strömsparfunktioner som missgynnar appar som behöver kunna fungera i bakgrunden men som man sällan öppnar. Dropbox är en av dem, och de har själva en lösning. Gå in i inställningarna för kamerauppladdningar och slå på “kontinuerliga kamerauppladdningar” så slipper du problemet. Dropbox är inte den enda appen som kan råka ut för det, och har du liknande problem med andra appar kan du gå in i batteriinställningarna för appen och välja “inga begränsningar”.

Android kan också försätta appar i djupt viloläge om de inte använts på länge. Då försvinner alla behörigheter och appen jobbar inte alls i bakgrunden. Under batteriinställningarna i mobilen kan du hitta appar i djupt viloläge och väcka dem igen.

Det här är ett utdrag ur en artikel som tidigare publicerats exklusivt för Plus-medlemmar på Mobil.se. Här kan du bli Plus-medlem och därmed få direkt tillgång till alla artiklar på Mobil.se och dessutom ta del av förmånliga erbjudanden och rabatter. Som plusmedlem så får du samlade tips och många andra fördjupande, vägledande artiklar. Hela artikeln hittar du här.