När olyckan är framme, Swish för barn och mer

9 nya tips för Swish

Så hanterar du Swish när olyckan är framme, skaffa Swish även till barnen och så handlar du säkert på Tradera och Blocket med Swish. Vi publicerade nyligen 8 tips till Swish. Här kommer ytterligare 9 smarta råd på ämnet.

Det behöver du för att kunna skaffa Swish

För att kunna skaffa Swish behöver du ett bankkonto i någon av de banker som erbjuder Swish, du behöver ett mobilnummer och du behöver vanligen ett Mobilt BankID.

Swish ägs av bankerna och för att skaffa Swish behöver du ha ett bankkonto i någon av de anslutna bankerna som erbjuder Swish. Du skaffar alltså Swish via din bank. För att kunna göra det behöver du kunna identifiera dig digitalt, vanligen med Mobilt BankID. Är du ung, under 16 år, så har bankerna ibland olika alternativa lösningar. Swedbank och Länsförsäkringar rekommenderar då Mobilt SäkerhetsID som är en begränsad version av BankID medan andra banker har andra lösningar. SEB har något som kallas SEB ID, Handelsbanken har Handelsbanken ID

Det behöver du för att kunna skaffa Swish

För att kunna skaffa Swish behöver du ett bankkonto i någon av de banker som erbjuder Swish, du behöver ett mobilnummer och du behöver vanligen ett Mobilt BankID.

Swish ägs av bankerna och för att skaffa Swish behöver du ha ett bankkonto i någon av de anslutna bankerna som erbjuder Swish. Du skaffar alltså Swish via din bank. För att kunna göra det behöver du kunna identifiera dig digitalt, vanligen med Mobilt BankID. Är du ung, under 16 år, så har bankerna ibland olika alternativa lösningar. Swedbank och Länsförsäkringar rekommenderar då Mobilt SäkerhetsID som är en begränsad version av BankID medan andra banker har andra lösningar. SEB har något som kallas SEB ID, Handelsbanken har Handelsbanken ID

Så kan den som inte har en smartphone ändå använda Swish

Du behöver inte en smartphone för att ta emot Swish-betalningar.

För att använda Swish fullt ut, både ta emot och kunna skicka pengar behöver du Swish-appen och därmed krävs alltså en smartphone. Däremot behöver du inte en smartphone för att kunna ta emot Swish-betalningar. Det enda du behöver för att kunna ta emot Swish är ett mobilnummer och att du i din Internetbank ansluter ditt konto till ditt mobilnummer. Då kan du få betalningar och då ser du i ditt vanliga kontoutdrag vem som skickat. 

Med appen i en smartphone tillkommer funktionerna så att du kan se historik över Swishbetalningar, själv skicka betalningar, bifoga kort, göra förfrågningar och så vidare. 

Skickat Swish till fel person – det ska du göra då

Det finns säkerhetssteg för att du inte av misstag ska skicka Swish till fel person, men gör du det ändå finns åtgärder som rekommenderas. 

Har du av misstag skickat pengar till fel person via Swish är det första rådet att höra av sig till den personen och be att de ska skicka tillbaka pengarna. Skulle det inte hjälpa så kan du kontakta din bank och få hjälp den vägen och i sista hand polisanmäla händelsen.

Så gör du med Swish när du byter bank

När du byter bank så behöver du ansluta ditt nya bankkonto till Swish.

Så länge du har kvar samma mobilnummer som tidigare så avslutas automatiskt den gamla kopplingen när du ansluter ditt mobilnummer till Swish hos din nya bank. Om du däremot byter även mobilnummer bör du avsluta den gamla Swish-kopplingen. Det gör du då i internetbanken hos din gamla bank, den bank som hanterar det anslutna bankkontot. 

Det händer med Swish när du byter mobilnummer

Tele2 Tele2 har idag närmare 60 egna butiker. Tidigare var sortimentet alltid lika stort – 32 mobiler per butik. Förra året noterade vi en svacka där sortimentet krympte till omkring 20 mobiler i genomsnitt, men i år är Tele2 uppe och nosar på 30 igen vilket placerar kedjan i samma division som Telenor och Phone House. Tele2 har under flera år gjort sig förtjänta av bra betyg när det gäller både kunskap och bemötande, och den trenden håller i sig. Vi får en lång och vederhäftig förklaring av skillnaderna mellan kamerorna hos Samsung och Apple med plus och minus som stämmer med erfarenheterna från Mobils tester. Det som vållar säljarna verkliga problem är att försöka förklara den egna prissättningen på ett pedagogiskt sätt. Butikerna är ofta små till ytan, men mobilerna är monterade i rutnät på väggarna så att det ryms många olika modeller även om den kan vara kö och trängsel vid vissa tider. Pluspoäng för att många säljare varken drar sig för att hänvisa till en kollega – eller till en konkurrent – när vi frågar om något som de inte har koll på eller som inte finns i lager. Plus: Hög nivå på kunskap och bemötande.Minus: Små butiker. Telenor Telenor har ett större sortiment än Tre och ligger strax under Telias genomsnitt när det gäller antalet mobiler per butik. Butikerna är rymliga med bra urval av tillbehör och andra produkter – till exempel klockor och surfplattor. På vissa platser finns också en separat avdelning för Bredbandsbolagets tjänster och en företagshörna med några ytterligare mobiler. Tyvärr är informationen om produkterna helt inriktad på att man ska köpa dem tillsammans med abonnemang – ungefär som hos Tre – så man måste fråga säljarna för att få veta kontantpriserna. Kunskapsnivån är i lägsta laget. När vi frågar om bästa kameran stannar analysen vid antalet megapixel. En operatör borde kunna mer om mobiler än de breda elektronikkedjorna, men fokus ligger på tjänster snarare än hårdvara. En säljare är så inriktad på abonnemang att stämningen nästan blir aggressiv när vi inte vill teckna avtal direkt utan ber att få fundera på saken. Plus: Bra sortiment. Minus: Varierande bemötande. Telia Telia har utökat sortimentet och har i snitt 35 fungerande mobiler i utställningen – det är bara Elgiganten och Media Markt som har mer att erbjuda. Både kunskapsnivån och bemötandet är bättre än tidigare år och vi får väldigt bra hjälp både när det gäller frågor om användning och teknik. I en butik berättar säljaren detaljerat om hur man installerar Chromecast och vilka appar och mobiler den fungerar med. När vi frågar om priset blir tipset att köpa den hos en annan kedja några dörrar bort – produkten fanns inte ens i sortimentet, men vi fick ändå bra hjälp. Telias säljare lyssnar, förklarar och låter varje ärende ta tid. Bra när man själv betjänas, men det innebär också väntetider. Telia är i stort sett den enda kedjan där man inte får hjälp direkt vid tider som 11 eller 14 en vanlig vardag.Plus: Påkostade butiker, bra sortiment.Minus: Väntetider. Tre Bemötandet är bra, men Tre har tappat några placeringar när det gäller kunskapsnivån. Precis som hos Telenor blir vi lite besvikna på att en mobiloperatör inte kan mer om just mobiler. På de flesta håll är säljarna väldigt ärliga och erkänner utan omsvep när de inte har svaret på en fråga, men i en butik möts vi av vilda spekulationer när det gäller Chromecast och Apple TV. Det hävdas exempelvis att den nya versionen av Chromecast har fjärrkontroll och att det skulle vara enklare att strömma från Android till Apple TV än till Chromecast. Tre har färre produkter i sortimentet än övriga operatörer, men vi hittar en ganska bra blandning både när det gäller olika prisklasser och typer av mobiler. Sortimentet är uppdelat efter månadskostnaden för mobil tillsammans med olika typer av abonnemang, men det går att hitta kontantpriset i det finstilta i skyltningen. Plus: Trevligt bemötande.Minus: Begränsat sortiment.

Byter du mobilnummer så behöver du avsluta Swish-kopplingen på det gamla numret. Det gör du via din Internetbank. Sedan ansluter du ditt nya nummer till önskat bankkonto, även det via din internetbank. Efter att detta är gjort kommer du behöva aktivera Swish-appen på nytt i din telefon så att all information uppdateras i appen.

Om du tar över ett mobilnummer från någon annan och denna person anslutit det till Swish redan kommer den anslutningen automatiskt att tas bort om du ansluter numret till ditt bankkonto. 

Stulen mobil – det ska du göra med Swish

Om din telefon är stulen eller försvunnen är det säkrast att spärra Swish.

Man stealing wallet from the woman's purse at street cafe during daytime. Pickpocketing at the street cafe

Du kan spärra Swish på flera sätt, enklast är att spärra ditt mobila BankID. Det är rekommendationen från Swish själva. Eftersom identifiering via Bank ID krävs för att använda Swish innebär det att även Swish blir obrukbart. (Använder du någon annan lösning än BankID, till exempel SäkerhetsID är det det som istället ska spärras.) 

Du kan spärra Mobilt BankID även när du inte har din telefon till hands genom att kontakta din bank. Kan du fortfarande logga in på din Internetbank kan du även där ta bort Swish-kopplingen och spärra BankID.

Betala på Blocket och Tradera med Swish – det här måste du tänka på först

Handlar du på begagnatsajter som Blocket eller Tradera kan Swish vara ett smidigt sätt att betala, men det finns saker du måste tänka på för att inte riskera att bli lurad. 

Swish garanterar att den betalning du gör kommer fram till den mottagare du anger, men Swish har ingen typ av köpskydd inkluderat. Om något problem uppstår, om du inte får den vara du betalat för eller om affären innebär någon annan form av dispyt måste du själv kontakta säljaren för att komma överens om en lösning. 

Både Blocket och Tradera har olika former av köpskydd du kan använda för att slippa problem och undvika att riskera att betala för något du inte fått eller vice versa, inte få betalt för något du sålt.

Så kan barn få Swish – det här behövs

Det finns ingen nedre åldersgräns för att skaffa Swish. Varje bank bestämmer dock själva hur anslutningen för unga går till och det kan krävas fullmakt från vårdnadshavarna.

Reglerna kring både Bank ID och Swish bestäms av respektive bank. För unga har ofta bankerna alternativa lösningar för identifiering vid sidan av Mobilt Bank ID. Du behöver alltså kolla med din bank för att veta vad som krävs. Som exempel säger ICA Banken att kunder över 16 år själva kan skaffa bankkort, Mobilt Bank ID och Swish. Yngre personer behöver gå via vårdnadshavarna och ha fullmakt. 

Hos SEB erbjuds barn under 11 år något som kallas SEB ID och fungerar för att de ska kunna använda Swish och bankens app. Handelsbanken har motsvarande Handelsbanken ID. Hos Skandia kan barn från 9 år skaffa bankkort, apptillgång och Swish medan till exempel Nordea inte har någon åldersgräns utan överlåter till föräldrarna att avgöra när barnet är tillräckligt gammalt för att kunna hantera banktjänsterna. 

Reglerna skiljer sig helt enkelt åt beroende på vilken bank ni använder. 

 

Swish och identifiering via Freja – det här gäller 

Mobilt BankID är standardlösningen för att identifiera dig i samband med användning av Swish men det finns undantag. 

Precis som Mobilt BankID ägs Swish av en grupp svenska banker. Mobilt BankID är det som används av Swish för identifiering och BankID-appen måste finnas installerad på den enhet (surfplata eler telefon) där även Swish är installerat. Det är enligt Swish av säkerhetsskäl. 

Det finns dock undantag. Flera banker erbjuder alternativa lösningar för att även unga, omyndliga ska kunna använda Swish. Swedbank och Länsförsäkringar rekommenderar Mobilt SäkerhetsID som är en begränsad form av BankID och SEB och Handelsbanken har egna ID-lösningar man som barn och ung kan använda. 

Freja, som är en konkurrent till Mobilt BankID och erbjuder liknande lösningar är dock inte något alternativ. Trots att Freja kan användas för att identifiera dig vid till exempel paketutlämning och i vissa butiker så accepteras det inte för att använda Swish.