Garmins instegsmodell 2200 är liten och smidig. Enheten är tunn och med en skärm på bara 3,5 tum är den enkel att få plats med i fickan när man lämnar bilen. Skärmen har ganska dålig ljusstyrka, men ljudet i enheten är bra trots att 2200 inte är så stor. Gränssnittet i nüvi-serien har hängt med ett tag och är fortfarande bland de bästa när det gäller läsbarhet och användarvänlighet. Startskärmen är föredömligt ren och en jättestor ikon leder till vyn för att välja destination. Kartläget har inga 3D-effekter i landskapet eller andra grafiska effekter, men är tydligt och bra.
Från kartan är det enkelt att växla till färddatorn som ger detaljerad information om sträcka, hastighet och färdriktning. Finesserna är få, men användbara. Förutom klocka, enhetsomvandlare och räknare finns Garmins Ecoroutes-funktion som gör det enkelt att övervaka körstilen och bränsleekonomin. Programmet fungerar som en körjournal där man kan mata in varje tankning och följa kostnaderna och hur många kilometer man får ut av varje liter. Ecoroutes gör det också roligare att köra bränslesnålt genom att sätta poäng på körningen. Prestandan är bra och nüvi 2200 beräknar rutterna blixtsnabbt – även längre turer som sträcker sig över flera länder. Tyvärr krävs en extern mottagare (tillbehör) för att få trafikinformation i enheten.
Plus: Miljöprogrammet. Snabb.
Minus: Passiv hållare. Ingen TMC.
Garmin nüLink 1695
Garmins uppkopplade navigator har en stor och bra skärm, men tyvärr är kvalitetskänslan inte riktigt i nivå med andra nüvi-enheter. 1695 är en ganska stor enhet – även jämfört med andra femtummare – och den låga vikten gör att den känns lite ihålig. Den blanka kanten är dessutom en magnet för fingeravtryck. Hållaren är däremot utmärkt – ett aktivt och kompakt fäste med kraftig sugpropp. Gränssnittet känns igen från nüvi-serien, men uppkopplingen gör att vi får tillgång till ett antal nya ikoner och menyval. Överst på skärmen visas aktuell utomhustemperatur för platsen – data som Garmin hämtar via uppkopplingen från någon av vädertjänsterna. Om bilen saknar termometer är det inte fel med en extra möjlighet att se om det finns risk för halka.
De uppkopplade tjänsterna är enkla att använda och fungerar direkt. Enheten levereras med inbyggt simkort och ett års abonnemang med fri dataöverföring inom Europa ingår i priset. Trafikinformation finns givetvis bland tjänsterna, men även en enhetsomvandlare med uppdaterade valutakurser och information om trafiken på de närmaste flygplatserna. Via onlinetjänsterna kan man se om det finns uppdaterade kartor eller ny firmware för enheten. Det finns dock ingen möjlighet att ladda ned uppdateringarna – för att göra det måste man koppla navigatorn till en dator med sladd.
Tyvärr är nüLink 1695 förvånansvärt seg. Flera funktioner dras med fördröjningar – det tar till exempel väldigt lång tid att beräkna rutter och att rita upp kartorna när man byter zoomnivå. Det fungerar bättre när man är ute och kör, men kartbilden flyter inte lika fint som i enheterna från Navigon eller Tomtom. NüLink 1695 är naturligtvis utrustad med Garmins Ecoroute-funktion som sätter poäng på hur bränslesnålt du kör. Ett snyggt och roligt sätt förbättra bränsleekonomin och körstilen. Vill man ha koll på bränsleförbrukningen i realtid går det att koppla navigatorn till bilens diagnostikport via bluetooth, men det kräver ett tillbehör för omkring tusenlappen. Utöver de vanliga intressepunkterna från kartleverantören finns Google-sökning. Garmin har också lagt till en smart funktion som sparar den sista positionen när man stänger av enheten. Det gör det enkelt att hitta tillbaka till parkeringsplatsen.
Plus: Stor skärm. Aktiv hållare.
Minus: Långsam. Kräver abonnemang för trafikinformation.
Garmin nüvi 2450
Garmins 2450 har ungefär samma funktioner som lilla 2200, men det högre priset motiveras främst av en bred femtumsskärm, och av kartmaterialet som täcker hela Europa. En annan viktig skillnad är att hållaren är aktiv – du slipper lösa strömsladdar. Precis som i 2200 är gränssnittet bra och tydligt, men nüvi 2450 har några extra finesser – till exempel körfältsassistent och snygg grafik som guidar rätt i korsningar och på avfarter. Kartläget är annars avskalat, men färgglatt. Garmin använder olika färger för att indikera olika typer av vägar och det blir faktiskt tydligare än på enheterna från Navigon och Tomtom som använder en mer diskret färgskala i gränssnittet.
Garmins Ecoroutes-funktionen finns på plats och hjälper dig att köra längre på varje tank. 2450-modellen saknar dock bluetooth, så det går inte att använda Garmins tillbehör för att mäta bränsleförbrukningen via diagnostikporten.
Plus: Stor skärm. Aktiv hållare.
Minus: Saknar TMC
Navigon 20 Easy
Navigons Easy-serie omfattar märkets billigaste modeller, men det finns ändå många användbara funktioner som andra tillverkare väljer bort i lågprisenheterna. Kartmaterialet omfattar Västeuropa och Easy 20 har både TMC-mottagare och körfältsassistent. Kvalitetskänslan är också bra i förhållande till priset och hållaren är identisk med de som följer med Navigons övriga modeller. Skärmen är ganska trög och man märker att 20 Easy inte har samma processorkraft under skalet som de vassare enheterna från Navigon. Animationen i kartvyn släpar efter lite emellanåt och enheten behöver uppåt en halv minut från att man slår på strömmen till att huvudmenyn visas. Tyvärr saknar 20 Easy Navigons smarta adressinmatning. Den hade varit särskilt användbar på den lilla 3,5-tumsskärmen – det är ganska lätt att trycka fel när varje bokstav får så liten yta.
Plus: Smidigt format, TMC
Minus: Långsam. Passiv hållare.
Navigon 40 Plus
Navigon 40 plus placerar sig på en mellannivå när det gäller pris och materialval – enheten är byggd helt i plast, men kvalitetskänslan är ändå godkänd och fästet är stabilt. Gränssnittet är snyggt har många effekter med djupkänsla, men det finns ingen ”riktig” 3D med höjdkonturer i landskapet som i 70 Premium Live. Däremot finns en utmärkt körfältsassistent och realistisk visning av hur man ska köra på motorvägsavfarter. En liten stapel indikerar med hög precision hur långt det är kvar till nästa manöver, så det är enkelt att hänga med i instruktionerna.
Intressepunkterna har som vanligt en tydlig plats i Navigons kartbild och man kan enkelt få fram mer information genom att peka på intressepunktens symbol. Typsnitten i menyerna är ganska små jämfört med hur det ser ut hos Garmin eller Tomtom, men i gengäld är kontrasten hög med vit text på mörkgrå bakgrund. Navigon 40 Plus har inbyggd TMC-mottagare, så trafikinformation ingår utan extra kostnad. Plus-serien har alla funktioner från Navigons Easy-modeller och dessutom talsyntes och smart adressinmatning – bokstäver som inte passar in i databasens namn döljs automatiskt. När enheten beräknat rutten presenteras ofta två eller tre olika alternativ – en funktion som Navigon kallar ”MyRoutes”. De olika alternativen presenteras med en enkel kartbild med de olika vägarna i orange, blå respektive grön färg. Beräknad ankomsttid, sträcka och restid visas i små rutor. Kanske vill man normalt sett köra den snabbaste vägen, men kan tänka sig någon att köra minut extra om sträckan är kortare. Här ger ”MyRoutes” ett bra stöd i avvägningen mellan att spara tid och att spara bensin. Det finns också ikoner som gör det enkelt att prioritera motorväg eller att välja bort rutter med färjor eller avgiftsbelagda vägar. 40 Plus har ett nytt fält överst på skärmen som visar avståndet till närmaste parkering, bensinstation och matställe – ett smart sätt att planera avstickare med minsta möjliga omväg. Skärmen använder resistiv teknik och varken skärmresponsen eller prestandan i gränssnittet håller toppklass, men det är ändå en finessrik och användarvänlig enhet i förhållande till prislappen.
Plus: TMC, talsyntes
Minus: Passiv hållare
Navigon 70 Premium Live
I väntan på en uppföljare till 8450 Live är 70 Premium Live den vassaste enheten från Navigon. Det finns inget att anmärka på när det gäller antalet finesser under skalet. Navigatorn har verkligen det mesta. Som namnet antyder är enheten uppkopplad via mobilnätet. Navigons installation är lite omständlig jämfört med Tomtom och Garmin som fungerar så fort man slår på strömmen. Simkortet måste monteras bakom en lite lucka på enheten och sedan loggar man in i systemet med en lång licensnyckel. Men lyckligtvis behöver detta bara göras en gång – sedan är man igång. Krånglet har också minskat rejält jämfört med förra årets Live-enheter från Navigon där modemet satt i en separat dongle. Live-tjänsterna ingår under 15 månader och kostar därefter 460 kr per år. Navigon 70 Premium Live har en fördel framför många andra uppkopplade enheter – den har både modem och TMC-mottagare. Det gör att du får trafikinformation även om du avstår från att förnya abonnemanget. Det kan också finnas platser där FM-radion som används för TMC har bättre täckning än mobiloperatörerna. Utöver trafikinformation innehåller Live-tjänsterna från Navigon Google-sökning, uppdaterade fartkameror, väder och en evenemangsguide.
Evenemangsguiden skulle behöva bättre källmaterial, men i övrigt fungerar det bra och det är lätt att hitta tjänsterna via Live-ikonen mitt på huvudmenyn. I andra länder finns intressanta tjänster som bensinpriser och uppdaterad information om lediga parkeringar. Navigon har för vana att leverera enheter med riktigt snygg kartvy och 70 Premium Live är inget undantag. 3D-effekterna och mängden ikoner och information på kartan balanserar ibland farligt nära gränsen till att det ska bli för mycket, men helhetsintrycket är ändå att Navigon lyckats göra gränssnittet ännu bättre sedan förra årets modeller. Vissa ikoner och informationsfält är i minsta laget när de visas på en 4,3-tumsskärm, men de extra centimetrarna på 70 Premium Live gör gränssnittet mer användarvänligt. Navigons femtumsskärm har bra bild, men tyvärr använder pekskärmen resistiv teknik och känns därför lite seg. Körfältsassistenten är uppdaterad och ritar nu upp vägarna med samma form som i verkligheten istället för att bara använda pilar. 70 Premium Live känns också snabbare än sina föregångare. Bortsett från att enheten behöver ganska lång tid för att starta upp så är animationerna i kartan riktigt mjuka och vägen beräknas om blixtsnabbt om jag väljer någon annan väg än den föreslagna.
Navigon har ett utmärkt gränssnitt för att mata in text och adresser. Skärmtangentbordet döljer de bokstäver som inte passar in i databasen och när destinationen är vald föreslår enheten upp till tre olika vägalternativ. De olika vägarna visas översiktligt på en karta och man kan se vad som skiljer dem åt i sträcka och beräknad restid. Röststyrning aktiveras automatiskt, så jag behöver inte trycka utan det räcker med att säga ”Två” för att välja ruttalternativ nummer två. Talsyntesen läser inte bara upp gatunamn, utan också innehållet i trafikmeddelanden. När det gäller innehåll – finesser, kartor och gränssnitt – finns det inte mycket att klaga på. Bristerna hittar vi på utsidan. Navigon 70 Premium Live levereras med en passiv hållare och kvalitetskänslan placerar enheten på en medelnivå.
Plus: Kartvyn. Röststyrningen. TMC och uppkoppling.
Minus: Passiv hållare.
Tomtom Go Live 1005
Go Live 1005 är en uppkopplad enhet - simkort är inbyggt och alla tjänster fungerar från start. Dataöverföringen ingår i abonnemanget på Live-tjänsterna – även utomlands. Första året är kostnadsfritt, men därefter är priset cirka 500 kr per år. Go Live 1005 är en ganska stor och tung pryl, men kvalitetskänslan är utmärkt och bortsett från skärmen består ytan av ungefär lika delar svart plast och mattborstad metall. Fästet hör till de bästa på marknaden. Både hållaren och strömkabeln är magnetiska – ungefär som strömsladden på en bärbar Mac. Magneterna guidar enheten till rätt läge i hållaren och ansluter samtidigt strömsladden. Smart. Skärmen har uppdaterats till kapacitiv teknik. Responsen är bättre, men upplösningen ligger fortfarande på samma nivå som hos instegsmodellerna med 4,3-tumsskärm. Tomtom hade tidigare ett ganska snårigt menysystem, men på Go Live 1005 är det enkelt att hitta rätt. Huvudmenyn består av bara en sida med tydliga alternativ. Jämfört med Navigons toppmodeller har Tomtom en väldigt simpel kartvy utan 3D-effekter eller loggor för intressepunkterna. Inte lika snyggt, men Tomtoms system känns snabbare och stabilare.
Tomtom har satsat på nya röster och med Go Live 1005 får vi äntligen en talsyntes som läser upp gatunamnen på svenska. Ruttberäkningen är blixtsnabb och naturligtvis laddad med IQ Routes-tekniken som väljer rätt väg med hjälp av Tomtoms statistik över trafikflödena. Uppkopplingen gör att rutterna kan presenteras med trafikinformation, väder och en uppdaterad lista över fartkameror för hela sträckan. Tomtom har inte lika många onlinetjänster som Garmin och Navigon, men utöver väder och trafikinformation går det att söka efter intressepunkter på Google.
Plus: Bra aktivt fäste, snabbt och enkelt gränssnitt
Minus: Kräver abonnemang för trafikinformation
Tomtom Via 120
Tomtom Via 120 använder samma snygga och avskalade gränssnitt som enheterna i Go-serien. Via 120 har också begåvats med talsyntes – en funktion som vi under många år saknat i Tomtoms enheter. Kvalitetskänslan är bra – skärmen är omgiven med en ram i borstad metall och enheten är tunn och kompakt i förhållande till skärmens storlek. På baksidan av Via 120 hittar vi Tomtoms ”EasyPort”-fäste. Lösningen går ut på att man lossar hela fästet med sugpropp och allt från rutan istället för att bara ta med enheten. Smart om man använder enheten i olika bilar, men annars gör det mest att enheten blir onödigt klumpig. Det går att rycka loss kulleden från enheten och lämna kvar sugproppen i bilen, men det verkar inte vara så det är tänkt att fungera. Precis som en pekskärmsmobil har Via 120 en inbyggd lägessensor som vrider skärmbilden rätt. I mobilen växlar det oftast mellan stående och liggande format, men Via 120 kan bara rotera bilden 180 grader. Det visar sig dock vara riktigt smart eftersom det gör det möjligt att använda sugproppen antingen mot vindrutan eller mot instrumentpanelen beroende på vad som passar bilen bäst. Via 120 finns i olika versioner – med och utan trafikinformation. Vi testade versionen utan trafikmottagare, men prisskillnaden är inte så stor – så leta efter versionen med TMC. Enheten har både IQ Routes och EcoRoutes. Det innebär att den använder statistik över verkliga trafikflöden för att välja den snabbaste eller mest bränslesnåla rutten.