Star Wars Jedi Challenges kommer i en rejält stor låda som innehåller ett ljussabelhandtag som fungerar som styrkontroll och har två knappar och vibrationsfeedback. Här finns ett headset som till skillnad från ett VR-headset låter dig se både skärmprojicering och omgivningen med hjälp av speglar, vilket ger en hologramliknande effekt. Det är dock rejält tungt, och med telefonen i den har du drygt 600 gram på huvudet. En spårare vars enda funktion är att sitta på golvet och hjälpa till att hålla reda på positionerna följer också med i paketet. Delarna känns robusta och välbyggda.
Inte för alla telefoner
Telefonstödet är i dagsläget begränsat, även om Lenovo säger att man kommer att utöka det kontinuerligt. Har du en Iphone funkar det mesta från Iphone 6 och framåt men för Android ska det bara fungera med Moto Z2 Force, Samsung Galaxy S7, S7 Edge och S8, LG G6 samt Googles Pixelmobiler. I praktiken lär det nog fungera med fler mobiler om du får inpassningen i headsetet att fungera. Vi har testat med Moto Z2 Force.
Installationsprocessen har många steg men är väl förklarad och jag har inga problem att få igång Jedi Challenges. I praktiken är det en rätt liten del av mobilens skärm som används, och för den delen har du rätt smalt synfält i headsetet, men du tänker inte på det när du spelar.
Annons
Till skillnad från ett VR-headset kan du inte spela utan glasögon om du har synfel, då blir allt suddigt. Jag som har mellanstora glasögon får dem precis att passa i headsetet och har du större glasögon lär det bli problem.
Jedi Challenges innehåller tre olika spel, förpackade i en lös framåtskridande berättelse med olika uppdrag på olika planeter där du uppnår högre nivåer. Enligt Lenovo ska kampanjen ha totalt cirka 12 timmars speltid.
Huvudnumret får man säga är striderna med lasersvärd. Här får du dels försvara dig mot anstormande robotar och stormtrupper, dels duellera mot kända elakingar som Darth Vader (sorry, du får inte träna mot någon laserskjutande svävande boll). Det är inte precis ett skicklighetsspel, och i duellerna får du visuell hjälp med hur du ska hålla svärdet för att parera, men just duellerna är förvånansvärt engagerande. Allteftersom du avancerar lär du dig också nya färdigheter med kraften som du kan utnyttja.
Rent tekniskt är Jedi Challenges överraskande stabilt. Spelplanen behåller sin position bra även om du skulle ta en paus och ta av dig grejerna för att sedan komma tillbaka igen. Visst lagg finns, men jag tänker inte mycket på det när jag spelar, och det hackar aldrig.
Holochess är det spel som spelas ombord på Millennium Falcon i filmerna. Det visar sig vara ett förvånansvärt enkelt spel där man går och bonkar med sina pjäser i turordning. Det är inte utan kvalitéer, men man kan fundera på om inte AR-miljön snarare försvårar spelandet här. Man står lutad över brädet vilket gör headsetets vikt påtaglig, omgivningen är rätt oväsentlig, ljussabeln överflödig och styrningen lite grinig. Spelet hade varit mer lättspelat som vanligt mobilspel.
Bättre i AR-miljön
Detsamma gäller Command Challenges som är ett realtidsstrategispel av samma typ som Warcraft. Här är spelplanen på golvet lite större vilket gör att AR-miljön tillför lite mer än till Holochess, men fortfarande hade spelet varit både mer bekvämt och lättspelat om det varit ett vanligt mobilspel. Det är inte utan att det känns lite som dessa två spel är ditlagda för att dryga ut produkten, och frågan är om Jedi Challenges inte varit bättre om man fokuserat helt på att skapa innehåll till ljussabelfajterna.
Är det kul? Ja. Är det en bra AR-tillämpning? Ja, men precis som med VR är problemet att det är en upplevelse som är svår att dela, då bara man själv ser vad som händer. Och det hade inte funkat om det inte var Star Wars. Är det värt 3000 kronor? Njaej. Är du Star Wars-nörd som gärna köper prylar bara för att de är Star Wars-brandade har du förmodligen gjort sämre köp, och du vill hursomhelst inte missa den häftiga upplevelsen av ljussabelduellerna. Är ditt intresse för Star Wars mer förstrött ska du kanske tänka dig för innan du gör investeringen.
Betyg:
7/10
Typ: AR-spel med headset och handkontroll För: Iphone 6 eller högre samt utvalda Androidmodeller Vikt: 477 gram plus telefonen för headsetet Pris: 3000 kr