Ska man satsa på en fristående navigator eller installera en app i mobilen? Vill du ha en skärm på fem tum eller mer, bra högtalarljud och de smartaste monteringslösningarna ligger fortfarande navigatorenheterna steget före. Du slipper också att kartan försvinner när telefonen ringer. När det gäller uppkopplade tjänster och navigation till fots är det däremot mobilapparna som glänser mest.
Annons
Navigon MobileNavigator
Navigon har lyckats bra med att återskapa upplevelsen från sina fristående navigatorer i ett program för mobilen. Informationsfälten blir ibland onödigt klumpiga på mobilskärmen, speciellt i liggande läge, men kartvyn i 3D flyter på snyggt och appen lånar upplägget från mobilens standardgränssnitt där det är lämpligt – exempelvis menyer som följer standarden på Android och genvägsknappar längst ned på skärmen för Iphone. 2D-kartan hos Navigon är tyvärr ganska rörig med olika textstorlekar och ikoner blandade. Inzoomat till gatunivå går det ändå bra att orientera sig, men tittar man på hela stadsdelar blir det plottrigt. Ikonerna med loggor för olika bensinstationer och restaurangkedjor gör det lätt att koppla kartbilden till verkligheten och färgvalet och de visuella effekterna gör att programmet är riktigt snyggt att titta på. Navigon har en talsyntes som läser upp namn på gator och skyltar – en riktigt bra funktion som tyvärr saknas i flera mobilappar. Ett tryck på skärmen under färd öppnar en meny med funktioner som delmål och intressepunkter utmed resvägen. Det finns också en körfältsassistent som gör det enklare att hitta rätt i motorvägskorsningar. Navigons app kräver mycket utrymme och går inte att lägga i sin helhet på minneskortet. Det kan vålla problem på äldre mobiler som HTC Desire, men är inget man behöver oroa sig för på Iphone eller på de senaste Androidmobilerna.
Ruttberäkningen är snabb, men det går väldigt segt att starta upp programmet – speciellt på äldre Iphones. Onlinetjänsterna beställs via appens interna butik. De fungerar bra och inkluderar trafikinformation, väder och Google-sökning. Tyvärr saknas tjänster med mer lokal förankring som Hitta eller Eniro. Det går att söka antingen efter adress eller efter intressepunkt från huvudmenyn. Navigons lösning med att installera kartorna på mobilens minneskort eller lagringsminne gör att man slipper riskera stora datakostnader på utlandsresan.
Plus: Gränssnittet. Talsyntes.
Minus: Fördröjning vid start. Begränsad onlinesökning
3Navigator
Operatören Tre har lanserat en navigatortjänst under eget varumärke. Appen är utvecklad av företaget TCS och heter Gokivo när den inte är kopplad till någon specifik operatör. Från startskärmen når man kartan via en ikon längst upp på skärmen. Själva kartvyn är mer lik Google Maps än en bilnavigator och appens typsnittsstorlekar och utformning gör att 3Navigator lämpar sig bättre till fots än i bilen. Bland sökfunktionerna hittar man det vanliga utbudet av intressepunkter och dessutom är det möjligt att söka efter flygplatser och filmer. Flygplatsfunktionen är inte så imponerande – det är helt enkelt den vanliga intressepunktskategorin som Tre lyft upp till huvudmenyn. Filmfunktionen är roligare. Här finns en koppling till repertoaren på SF och man kan se direkt i navigatorappen vilka filmer som går, välja föreställning och navigera till rätt bio.
Vägvisningen är tydlig, men gränssnittet känns inte lika genomarbetat som hos de mer etablerade apparna. Normalt kan man klicka direkt på informationsfälten – till exempel på rutan för trafikinformation – för att få se fler detaljer, men på 3Navigator måste man gå via mobilens menyknapp. Översättningen av appen har också sina brister – emellanåt säger 3Navigator att ”Tidsgränsen överskreds för begäran vid försök att uppdatera rutt”. Ett väldigt omständigt sätt att skriva att gps-signalen är för svag. Ett annat märkligt meddelande är röstinstruktionen ”Ta dig till”, utan någon efterföljande information om vart man ska ta sig, som upprepas när man befinner sig utanför appens vägnät – till exempel om man genar genom en park. Talsyntesen som läser upp gatunamn fungerar däremot bra och i tjänsten ingår datatrafik inom Sverige, uppdaterad trafikinformation och varning för fartkameror.
Plus: Talsyntes. Bioprogram.
Minus: Trist gränssnitt. Endast för Android.
Wisepilot
Telia Navigator, Telenor Navigation och Wisepilot är olika namn för samma app. Nästan samma. Skillnaden mellan de olika versionerna i första hand prissättningen, men också egenskaper som att Telenor använder kartor från Tele Atlas medan innehållet i Telia och Wisepilot kommer från Navteq. Programmen använder sig också av olika röster som läser upp instruktionerna. Wisepilot är kopplat till en webbtjänst där man kan studera kartorna, lägga upp rutter och hantera körjournaler. En bra funktion för den som använder appen i jobbet.
Med Telenor Navigation ingår datatrafik inom Sverige i abonnemangskostnaden för programmet, men med Wisepilot debiteras datamängden som vanligt. Startskärmen i Wisepilot har fyra stora ikoner – söksidan, favoritplatser, kartan och ”Mer”. Via menyvalet ”Mer” hittar vi funktioner som väderprognoser och reserapporter. Här finns också möjlighet att söka på resor i kollektivtrafiken. Inom en stad fungerar funktionen bra och Wisepilot hittar även förbindelser med fjärrtåg. På lite längre sträckor får man dock ibland märkliga svar med tiotals byten. Via butiken i appen kan man ladda ned och installera kartorna på mobilens minneskort. Funktionen finns än så länge inte på Iphone och inte i operatörsversionerna av appen. Att ladda ned Europakartan kostar cirka 50 kr, men det betalar sig snabbt om man vill kunna använda appen i utlandet. En viss dataöverföring finns kvar eftersom Wisepilot beräknar rutterna på serversidan, men enligt tillverkaren minskar datakostnaden med över 80 %.
Wisepilot utnyttjar finesserna i mobilen på ett bra sätt och har stöd för magnetkompassen och den automatiska skärmvridningen.
Sökfunktionerna är kopplade både till kartleverantörens adresser och intressepunkter och till andra databaser – främst Eniro och engelskspråkiga artiklar på Wikipedia. Eniro gör det möjligt att mata in ett telefonnummer och snabbt få upp rätt adress som destination. Naturligtvis finns även möjlighet att mata in målet på vanligt sätt i form av gatuadress, korsning eller latitud och longitud. Sökalternativet ”Nära mig” rangordnar träffarna efter avstånd och här finns möjlighet att söka på kategorier som restauranger, bankomater, sevärdheter etc. Intressepunkter som finns i Eniros databas listas även med öppettider, telefonnummer och omdömen. Wisepilot går att koppla till Facebook och Twitter för att enkelt dela positionen.
Kartvyn är enkel och tydlig med informationsfält som går att dölja om man vill ha mer utrymme för kartan. Trafikinformation och fartkameror ingår i abonnemanget och Wisepilot fungerar bra både i bil- och fotgängarläge. Huvudmenyn i programmet har genvägar för att lägga till delmål och anpassa rutten efter trafikläget under färd. Vägkartor och satellitbilder ingår medan terrängkartor och reseguider kostar extra.
På de flesta punkter är Telia Navigator identisk med Wisepilot, men det finns några skillnader som gör Telia-versionen mer intressant – speciellt för Iphoneanvändare. Telia Navigator har extra sökfunktioner att visa vägen till Telias butiker och surfzoner. På Iphone har Teliaversionen också en förbättrad rapportfunktion som gör det möjligt att hantera körjournalerna direkt i mobilen. På Wisepilot och Telenor Navigation måste man logga in på webbtjänsten för att kunna hantera rapporterna. En ytterligare funktion som är unik för Telia Navigator är tilläggstjänsten med sjökort. Priset är 199 kr per månad eller 499 kr för hela sommarsäsongen. Fram till i höstas ingick dataöverföringen i Navigator-abonnemanget, med den debiteras nu på samma sätt som andra dataslukande tjänster. Tyvärr har Telia valt bort möjligheten att ladda ned kartor till mobilen, så för utlandsresan är Wisepilot, Tomtom eller Navigon bättre alternativ.
Minus: Ingen möjlighet att förinstallera kartor. Ingen talsyntes.
Tomtom Navigator
Precis som Navigon har Tomtom satsat på att föra över sin navigatorlösning till mobilen med så få förändringar som möjligt. Tomtom fanns tidigare för ett antal olika plattformar, men för tillfället lägger man allt krut på Iphone. En äldre version för Windowsmobiler finns fortfarande tillgänglig, men det är alltså Iphoneappen som vi testar här. Huvudmenyn är anpassad för mobilen och består av en lista i en kolumn istället för ett rutnät av ikoner. Knappar och informationsfält känns igen från Tomtoms enheter, men inmatningen använder mobilens vanliga skärmtangentbord och inställningarna följer Iphone-standard.
Alternativet ”Navigera till” på huvudmenyn öppnar sökfunktionerna. Överst på listan finns knappen ”Hem” som väljer en egendefinierad hemadress och sedan finns möjlighet att söka på bland annat adresser, postnummer, intressepunkter och adresser från telefonboken. Det är smidigt att återanvända tidigare sökresultat via alternativet ”Tidigare destination”.
Tidigare fungerade inte trafikinformation för Sverige i Tomtoms app, men nu finns fullfjädrade onlinefunktioner som ger sökning via Google Local Search och HD Traffic – Tomtoms egen trafiktjänst som kombinerar TMC-data med information från mobiloperatörerna. HD Traffic i Sverige ger inte lika stor prestandaförbättring jämfört med vanlig TMC som i andra europeiska länder, men det fungerar totalt sett ändå väldigt bra och i appen finns dessutom en uppdaterad lista över fartkameror.
Kartan hos Tomtom är enkel och tydlig. Det går snabbt att bläddra och det finns multitouch-zoom. När Tomtom startar visas kartan i ett 3D-läge som vrids efter körriktningen. Ett tryck på kartan öppnar huvudmenyn och från den kan man välja ”Bläddra på kartan” för att leta upp platser grafiskt. Tomtom har talsyntes och funktionen ”Eco Routes” som väljer den väg som ger lägst bränsleförbrukning.