Även om mellanklassmobilerna har blivit bättre och närmat sig under de senaste åren är det fortfarande så att mer pengar köper bäst prestanda och hårdvara i mobilvärlden. Utbudet är dock stort och det kan vara svårt att välja mellan alla "superlurar" som finns på marknaden. Vi bestämde oss för att ta reda på vilken som egentligen är den bästa.
Den är klassisk och ofta kopierad, det om något är väl en tumme upp. Iphone 4s ser ut som Iphone 4 och det är faktiskt inget fel med det eftersom den är snygg. Det man möjligtvis kan tycka är att valet av glas på både fram- och baksida kanske inte är det bästa ur hållbarhetsperspektiv.
Annons
I jämförelse med vissa av de andra konkurrenterna kan den kännas ganska liten men skärmen med dess fina pixeltäthet kompenserar väl för de fysiska tillkortakommandena. Knapparna är inte de största, utöver hemknappen, men de är distinkta, fingervänliga och passar in i den övergripande designen.
Annons
Motorola Razr
Jag gillar utseendet på Motorola Razr. Klassiskt snygg kan man kanske inte kalla den men den sticker ut i mängden i ett tidevarv då mobilerna blir mer och mer lika varandra. Att baksidan har vävd kevlar ger en annorlunda känsla och med dess aluminiumchassi och lite sneda hörn andas mobilen högteknologi. Den är dessutom väldigt tunn, om man bortser från "huvudet" där kameran sitter.
Det är lite tjockare men det bidrar till det annorlunda utseendet. Sen är det förstås en smaksak om man gillar att den är lite udda men jag, som till exempel gillade htc Sensations konstigt designade baksida, köper konceptet. Knapparna är små, men inte för små och jag gillar att minneskortet och simkortet är dolt bakom en lucka.
Sony Ericsson Xperia Arc S
Trots att baksidan ger ett aningen plastigt intryck så kan man inte låta bli att gilla den, mest för dess kurviga former som ger mobilen ett distinkt och intressant utseende. Den känns även slankare tack vare tilltaget. Arc är snygg över lag och de fysiska knapparna för "tillbaka", "hem" och "meny" är distinkta samtidigt som de på ett positivt sätt bidrar till helheten. Vad som dock inte är bra är den extremt minimala kameraknappen som sitter illa placerad och nedtryckt i det ena hörnet.
Sony Ericsson Arc S
HDMI-kontakten är väl dold bakom en lucka vilket enligt mig är att föredra men jag gillar inte det väldigt fyrkantiga hålet som hyser mikro-usb-porten. En mer rundad variant hade nog passat bättre ihop med helheten.
Nokia Lumia 800
Den ser ut som N9 och det är tur det för jag vågar påstå att dessa två är de snyggaste lurar som finnarna har klämt ur sig, någonsin. Lumia känns futuristisk med mjuka harmoniska kanter och det lätt rundade skärmglaset. Hela mobilen liksom flyter ihop på ett trevligt sätt, om jag nu får uttrycka mig aningen flummigt.
Den sitter också väldigt bra i handen. Även baksidan är stilren och snygg med en aluminium platta som innesluter Nokialoggan och kameran, nackdelen är dock att plattan har en tendens till att bli ganska repig efter ett tag. Jag är inte helt förtjust i knapparna på mobilens sida, inte för att de inte ser bra utan för att de är aningen fladdriga, särskilt kameraknappen som annars är ett tacksamt tillskott.
Samsung Galaxy Note
Stor och oraffinerad är det första som jag kommer att tänka på. Det känns om hela mobilen är en enda stor skärm och en hemknapp. Baksidan är bara där för att täcka upp innehållet. Till pluskontot kan man i alla fall lägga att den är väldigt tunn och har man lite större händer som jag ligger den okej i handen, mycket på grund av att mobilens kanter är rundade. Mobilen är inte direkt ful men enligt mig är den väldigt intetsägande.
HTC Sensation XL
Som namnet antyder är det här en bastant historia. Mobilen är inte så tjock men »uni«-skalet, som till största delen består av aluminium, och den rediga tyngden gör att den känns som en klump i handen. Personligen tycker jag inte att den är speciellt snygg men där går säkert åsikterna isär beroende på vem man frågar (och då syftar jag inte på htc:s pr-avdelning).
Volymkontrollen som är en avlång enhet istället för två kortare delar, samt den stora kameragluggen som ackompanjeras av dubbla fotolampor, ger i alla fall mobilen ett lite eget utseende. Den lilla röda loggan på baksidans nedre del som indikerar att mobilen har ljud från Beats by Dr Dre klarar sig undan från att vara ett störande element och passar faktiskt in ganska bra.
Samsung Galaxy Nexus
Personligen hade jag förväntat mig mer av Nexus utformning. Mobilen är å ena sidan ganska skön med dess tjockare botten men hela mobilen känns fruktansvärt plastig. Jag är särskilt allergisk mot baksidan som har samma sorts tunna intetsägande plastlucka som Note, fast med andra räfflor.
Även på den här luren är skärmen den mest dominerande delen på framsidan. Att knapparna i grundform (mer om det under gränssnitt) är integrerade i operativsystemet tänker man inte så mycket på ur ett utseendeperspektiv eftersom de är ganska lika de Androider som har touchknappar.
LG Optimus 3d
Jag tycker att Samsung-lurarna har ett intetsägande utseende men lg tar priset, dessutom är Optimus 3d ful och inte alls speciellt behaglig att hålla i handen, mest på grund av den gummiaktiga känslan på materialet. Det är inte lätt att sätta fingret på exakt vad som är det värsta: den överdimensionerade aluminiumplattan på baksida med den alldeles för stora "3d Stereoscopic"-loggan, det faktum att det ser konstigt ut med två kameragluggar, som i och för sig är nödvändiga i sammanhanget, eller att hela luren kan beskrivas som en oinspirerande gråsvart klump. Den känns på något sätt obehagligt billig, trots att den i praktiken inte är det.
Vinnare: Lumia 800
System och gränssnitt
När det kommer till gränssnitt så handlar det i mångt och mycket om val av operativsystem. Androidlurarna är, trots tillverkarnas små finputsningar, i mångt och mycket är väldigt lika. Det gäller dock inte riktigt Galaxy Nexus eftersom den i skrivande stund är den enda Android-luren som har Ice Cream Sandwich, eller Android 4.0 om man nu vill kalla den för det.
Samsung Galaxy Nexus
Det finns fördelar och nackdelar med alla konkurrenterna. En av de största fördelarna med ios 5 är att Apple är väldigt bra på att göra gränssnittet lättförståeligt och effektivt. Det mesta man vill att Iphone ska göra kräver ingen ansträngning eller någon större tankeverksamhet, »det bara fungerar« som de brukar säga. Men med det senaste tillskottet av operativsystemet har det dock kommit lite grus i maskineriet, nämligen Icloud.
Samtidigt som Apples nya molntjänst är ett väldigt bra initiativ så har många användare svårt att förstå vad den egentligen gör och hur man aktiverar de olika funktionerna. Trots det måste man säga att Apples gränssnitt är genialt när det kommer till dess enkelhet och för dess tillförlitlighet. Det den ibland får kritik för är att den är alldeles för statisk och låst jämfört med konkurrenterna men i och med iOS 5 och nyheter som notifieringslisten har det blivit bättre på den punkten.
Tillskottet av Siri är väldigt intressant, inte bara för att det ger en inblick i vad som förmodligen är framtiden, hon gör iOS 5 unikt eftersom ingen av konkurrenterna kommer i närheten av funktionalitet via röststyrning. Har man spenderat en del tid med Siri så inser man också hur användbar hon kan vara även om man i början mest tycker att det är en rolig grej.
Windows Phone 7 är för mig svår att förstå. Den är väldigt snygg, jag gillar tanken med ett mer "levande" operativsystem och ett gränssnitt som inte är ikonbaserat men trots det känns det inte rätt. Att använda Lumia 800 är för mig lite grann som att lösa en rubiks kub, du snurrar och vrider lite här, sveper lite där och du kan kanske få ihop en sida men helheten vill inte riktigt falla på plats.
Sen är det också ett problem med att app-utbudet fortfarande inte är lika utbrett som på Android eller Iphone, även fast det är betydligt närmare än tidigare. Att systemet också är integrerat med Xbox Live är trevligt men jag stör mig på att mer eller mindre allt där kostar pengar. En annan sak som stör mig är att det inte bara går att koppla in den i datorn som masslagringsenhet. Istället måste man ladda ner Windows Phone 7 Connector till Mac (den fungerar bara fullt ut med Snow Leopard och uppåt) eller Zune till pc och köra filöverföring via programmens gränssnitt.
Galaxy Nexus är som bekant den första luren med Ice Cream Sandwich (ICS) och den rejäla uppgraderingen av operativsystemet var enligt mig nödvändig för att Android inte skulle förvandlas till en stel pepparkaka. Kort och gott kan man säga att ics har samlat och anpassat det bästa från tidigare Gingerbread och plattvarianten Honeycomb, samt lagt till lite nya godbitar.
Dock är inte allt perfekt i glasslandet och det finns en del underligheter som har med operativsystemet att göra. Jag gillar exempelvis inte de "flytande" knapparna som numera är helt integrerade i operativsystemet. Jag förstår tanken med att det ger ett mer flexibelt system när knapparna kan byta både funktion och skepnad utifrån den för det tillfället aktiva appen.
Men samtidigt kan det bli förvirrande när knapparna plötsligt förvandlas till lysande prickar eller att "knappen" för inställningar dyker upp lite varstans beroende på vilken app eller funktion man använder. Jag har även råkat komma åt hemknappen när jag spelar spel som använder sig av skärmstyrning, vilket resulterar i att jag slungas ur spelet och hamnar på hemskärmen.
Samtidigt måste jag erkänna att överblicksfunktionen, som är ungefär densamma som på Honeycomb, är riktigt bra. Widgetarna som är ordentligt 4.0-anpassade, genom att man exempelvis kan skala om dem och skrolla i dem, förhöjer också användningsupplevelsen avsevärt.
Bland de Androidlurar som inte har ICS är det för mig främst två som sticker ut: Sensation XL med HTC Sense 3.0 och Motorola Razr. Sense är enligt mig den generellt trevligaste användarupplevelsen, vilket dock inte innebär att den är bäst. Men med smarta lösningar som den aktiva låsskärmen (mindre kompetenta varianter finns även på exempelvis Nexus och Razr) och med mängder av trevliga små animationer, bland annat i väderwidgeten, ger den en enligt mig förhöjd upplevelse.
Motorolas små tillägg i Razr är inte alls lika uppenbara och ikonerna tillhör de fulare. Men mediaströmningslösningen Motocast och Smart Actions, som låter dig bestämma hur luren ska bete sig beroende på yttre förutsättningar och platser, är väldigt användbara.
Vinnare: Iphone 4S
Apple Iphone 4S
Skärm
Det ska från början sägas att ingen av testlurarnas skärmar behöver skämmas för sig. Men det finns skillnader som är värda att notera. Sensation XL förlorar på att 4,7-tumsskärmen har en upplösning på 480 x 800 pixel, vilket är för lite på en så pass stor skärm. Den har inte heller någon amoledvariant, en skärmteknik som jag tycker är bättre än lcd.
HTC Sensation XL
Iphone har en 3,5 tum stor retinaskärm med en upplösning på 640 x 960 pixel. Den ger inte riktigt samma färglyster som superamoled-skärmarna men den har otroligt bra skärpa tack vare en större pixeltäthet. Det gör det bland annat enkelt att läsa liten text trots att skärmen i sig är av relativt blygsam i storlek.
Lumia 800 har en 3,7-tums skärm med en upplösning på 480 x 800 pixel som använder sig av Nova-skärmteknik. Den är väldigt bra, särskilt när det gäller svärtan och ljusstyrkan.
Men det går inte att komma ifrån att både Note (5,3 tum) och Nexus (4,65 tum) har superamoled-skärmar med en upplösning på 800 x 1280 respektive 720 x 1280 pixel. Gillar man skärmtypens sätt att återge färger på så står dessa skärmar i en klass för sig, den som kommer närmast är Iphone 4 men ser man på film eller surfar så tycker jag att det mindre formatet i vissa situationer inte är optimalt.
Motorola Razr har också en riktigt bra superamoled-skärm men upplösningen stannar på fullt respektabla 540 x 960 pixel. Sony Ericsson Arc s har en klassisk lcd-variant, med en aningen udda upplösning på 480 x 854 pixel, men den har Bravia-tekniken (samma som i Sonys teveapparater) som bland annat ska göra filmupplevelsen trevligare. Hur mycket skillnad den gör i praktiken kan dock diskuteras. Jag tycker mig se en liten förbättring när den är på men jag skulle inte sätta mitt liv på det. Optimus 3d:s skärm (4,3 tum, 480 x 800) är lite matt och tråkig men den kan i alla fall visa 3d utan glasögon om man har en läggning för det.
Vinnare: Galaxy Nexus
Film
En sak som stör mig på alla telefonerna är hur bristfällig filmspelaren är. Nu tänker jag i första hand inte på formatstödet, det varierar från lur till lur, utan på inställningsmöjligheterna. Ta en så enkel sak som en låsknapp som gör att man inte avbryter eller råkar ändra inställningar om man rör vid skärmen, det saknas på alla förutom Optimus 3D. Och okej att Google vill vara minimalistiska men inga inställningsmöjligheter alls är överdrivet.
LG Optimus 3D
Det går oftast heller inte att välja ljudspår, vilket är ett problem om filmfilen innehåller flera spår. Att ändra ljusstyrka går oftast hand i hand med den vanliga varianten som styr skärmljuset men om jag vill ändra kontrast, färgmättnad eller liknande så är jag allt som oftast hänvisad till externa spelare som jag får ladda ner från de olika app-affärerna. Att en del av lurarna har enklare inbyggda varianter av redigeringsprogram är bra men varför då begränsa den till att bara kunna hantera filmer du har filmat med mobiltelefonen? Nej, när det kommer till filmspelaren får alla tillverkare bakläxa.
När det gäller vilka filer som spelas upp blev jag inte förvånad över att Samsung klarade den delen bäst. Särskilt Note spelar vad man än slänger mot den, högupplöst 720p och 1080p, lågupplöst, mkv, avi, wmv (som knappt existerar längre), mp4 och så vidare. Det är riktigt bra.
Det som förvånar mig mer är att Optimus 3D klarade sig precis lika bra som Note. Nexus klarar sig aningen sämre, den spelar mkv-filerna men utan ljud, och klarar inte wmv. Sämst klarar sig Iphone eftersom filerna ofta måste konverteras om de inte råkar vara i Apples föredragna variant.
Även Lumia 800 synkas med Itunes vilket är ett stort minus. Dock får Iphone ett stort plus för Itunes Store, den är mycket bättre än konkurrerande filmtjänster, som exempelvis HTC Watch. Plus får också Optimus 3D, Razr och Arc s eftersom de har inbyggda HDMI-portar.
Vinnare: Optimus 3D
Kamera
Det finns främst två aspekter att ta till sig här, det ena är valmöjligheterna för bildtagning och det andra är själva bildkvaliteten. Jag avstår från att närmare gå in på videoinspelning, främst för att den inte används så ofta och resultatet blir rätt dåligt oavsett vilken mobil man använder.
Kamerorna på mobilerna klarar sig alla bra under fina ljusförhållanden. Det man främst märker av är att de vitbalanserar olika, i alla fall om man bara använder sig av originalinställningarna. Bildkvalitetsmässigt är HTC:n bäst men inte med speciellt stor marginal.
Iphones mjukvara är väldigt duktig på att få bilder att se grymma ut när man kollar på dem i mobilen men öppnar man dem i full storlek på datorn så ser man skavankerna som mobilen lyckas dölja. Resten av telefonerna hamnar ungefär i samma kategori när det gäller bildkvalitet, men man märker att 5-megapixelvarianterna inte blir lika bra som de på åtta.
Även när det kommer till inställningsmöjligheter så är det HTC Sensation XL som regerar. Du kan exempelvis ställa iso upp till 800, ställa självutlösare på 2 eller 10 sekunder, göra manuella justeringar för exponering, kontrast, mättnad och skärpa, med mera.
Det finns även en mängd olika bildeffekter att välja mellan och möjlighet att låta mobilen ladda upp bilder till Facebook eller Twitter så fort du har tagit bilden, en gång om dagen eller när mobilen är uppkopplad mot wifi. Iphone å andra sidan är legendariskt begränsad när det kommer till inställningsmöjligheter men eftersom mobilen sköter det ganska bra själv är det i alla fall ingen katastrof.
Samsung Galaxy Note
Arc S, Razr och Optimus 3d har ungefär lika mycket inställningsmöjligheter. Arc får plus i kanten för 3dpanoreringsfunktionen men minus för att strecken man drar fingret på för att ta fram inställningar eller galleriet ligger ovanpå sökarbilden, vilket är störande.
Med Optimus kan man förstås plåta 3d-bilder, men personligen tycker jag det är en rolig gimmick som man snabbt tröttnar på.
Nokialuren har flera inställningsmöjligheter för exempelvis kontrast och mättnad men det är synd att det bara går att välja mellan fem olika fasta lägen (minimum, låg, normal, hög och maximal) istället för att kunna styra det med mer precision med skjutreglage. Dock är det bra att man kan ställa iso-värden manuellt, och det upp till 800.
Nexus är förvånansvärt begränsad när det gäller inställningsmöjligheter, men å andra sidan gäller det även bilderna kameran tar. Då är Note bättre men att hålla "plattan" som kamera är ganska jobbigt eftersom den är så pass stor.
Vinnare: Sensation XL
Webb
Numera är flashstöd inget som skiljer lurarna åt, tidigare var det ett Iphone-relaterat problem. Dessutom övergår fler och fler webbsidor till att använda den nyare HTML5-standarden och eftersom Adobe har meddelat att de slutar satsa på flash så kommer den sistnämnda fasas ut med tiden.
För att testa webbläsarna har vi använt oss av tre olika benchmarkingprogram som testar java, HTML och HTML5-kompatibilitet. Det här är ingen exakt vetenskap och det finns yttre faktorer som belastning i nätverket som kan påverka.
Nokia Lumia 800
Fördelen är att det är webbaserade mätsystem som inte är operativsystemberoende, dock kan resultatet variera beroende på vilken webbläsare man använder. För att få testet så rättvist det bara går har alla lurarna körts med den webbläsaren som finns med från början, på samma nätverk och varje test har gjorts tre gånger per lur, undantaget är HTML5-testet som ger samma resultat oavsett hur många gånger man kör det. Resultaten är inte skrivna i sten men de ger ändå en ganska bra fingervisning.
Nexus är den som är bäst på surfandet, den hamnar etta i alla tester utom det som involverar HTML5, där kommer den in på en hedersvärd andraplats, strax efter Iphone 4S.
Över lag klarar sig Motorola Razr näst bäst, efter det kommer Iphone 4S medan Sensation XL och Arc s turas om i mittenfåran med Note i hälarna. LG Optimus hamnar rejält på efterkälken men absolut sämst klarar sig Lumia 800.
Vinnare: Nexus
Prestanda
Under vanlig daglig användning så märker man inte speciellt stor skillnad när det kommer till testlurarnas generella prestanda. Den gamla måttstocken Angry Birds klarar dessa mobiler av utan problem. För att få en lite mer detaljerad mätning använde vi oss av ett program som heter GL Benchmark.
När den körde standard-3d-animationer så klarade sig alla lurar mer eller mindre lika bra men när det kom till högre detaljrikedom så vann Iphone 4s med god marginal. Medan det inte gick att direkt se någon skillnad med ögat i de flesta fallen så såg man märkbart att det flöt på mycket bättre med 4S.
Motorola Razr
På de mindre krävande animationerna klarar sig Razr väldigt bra men den gör sig mindre bra när det kommer till den mer krävande varianten, där placerar den sig som nr 5. Efter Iphone är det faktiskt Optimus 3d som utmärker sig i båda testen. Sensation XL och Arc S som turas om med att hamna sist, respektive näst sist. Note snor åt sig en 4:e och 3:e plats, Razr och Nexus håller sig i mitten. Den sistnämnda är bättre på de tunga bitarna men lite sämre på de mindre krävande momenten.
Tyvärr fanns det ingen möjlighet att prova samma benchmark för Nokian eftersom den helt enkelt inte finns till Windows Phone 7. Att testa med ett annat verktyg vore inte rättvist och det skulle vara omöjligt att jämföra resultaten. Det jag kan säga att jag inte har märkt några problem med prestandan när det exempelvis kommer till att spela spel.
Vinnare: Iphone 4S
Slutsats
Det är extremt svårt att utse en ensam vinnare. Alla mobiler har saker som talar för eller emot ett eventuellt val. I dagsläget, innan de andra Androidlurarna har uppdaterats hamnar det dock i en slutstrid mellan Nexus (mycket tack vare den fina högupplösta skärmen och ics) och Iphone 4S. Windows Phone må vara snyggt och nytänkande på sitt sätt men den kan inte konkurrera med de andra operativsystemen som har ett alldeles för stort försprång och det är svårt att veta vad Microsofts och Nokias samarbete kommer att leda till i framtiden. Android och ios är ett helt klart säkrare (och kanske fegare) val.
Iphone 4S är mobilen som drar det längsta strået, trots Ituneslåsningen och Iclouds barnsjukdomar. Bättre spel, fler kvalitetsappar, bra prestanda, bra kamera, riktigt bra skärm och en gediget utbyggd tillbehörsmarknad gör att den vinner i slutändan.