Vägvisarna som kan det lilla extra

8 navigatorer för mobilen testade

Vi har testat åtta olika navigatorprogram för mobilen.

Publicerad Senast uppdaterad

Copilot Live

På andra sidan Öresund är Copilot det stora navigatorprogrammet och nu börjar det göra sitt intåg även här – främst via Apples App Store, men också som förinstallerat program i HTC:s mobiler. Copilot har ett välgjort och färgstarkt gränssnitt. Ibland tycker jag att det går lite över gränsen och blir plottrigt, men det är bara om man rör sig genom ett område med extremt många intressepunkter. Den egna positionen visas som en stor röd puck som förvandlas till en pil när man börjar röra sig. Det finns också en vy som visar motorvägskorsningar – ungefär som hos Tomtom och Navigon.

Informationsfälten är tydliga och anpassningsbara. Man kan välja mellan en eller två rader med information och vilka variabler som ska visas – till exempel tid, sträcka, position eller närmaste stad. Copilot installeras tillsammans med sina kartor – för Iphone via App Store och för andra system antingen via nedladdning eller på färdiga minneskort. En intressant finess hos Copilot är webbtjänsten där man kan följa ett fordon i realtid och skicka meddelanden från webben direkt till navigatorprogrammet. Kanske mer roligt än användbart för de flesta, men jag kan tänka mig att mindre åkerier och budfirmor kan dra nytta av funktionen. Jag hade dock hellre sett att Copilot aktiverat sin trafikinformationstjänst och söktjänst även i Sverige. Förutom webbtjänsten har Copilot en Facebook-koppling och väderprognoser.

Det går ganska bra att hitta i menyerna, men det hade varit ännu enklare om Copilot följt mobilernas gränssnitt bättre. På Iphone går det exempelvis inte att byta sida genom att svepa med fingret eller att zooma genom multitouch i alla vyer utan här är det programmets egna ikoner som gäller. Även om det går snabbt att lära sig hur det fungerar förstår jag inte varför programtillverkaren utvecklar en egen lösning när mobilens standard är minst lika bra.

Lyckligtvis har Copilot inte försökt sig på att ändra på textinmatning eller andra mer svårrubbade vanor. I början var det dock klurigt att komma ihåg i vilken meny en viss funktion finns – från kartvyn finns det två menyknappar. En knapp märkt ”Meny” och en som symboliseras av en skiftnyckel. Skiftnyckelmenyn innehåller huvudsakligen funktioner som är kopplade till den pågående rutten, men gränsdragningen är inte helt logiskt. Copilot har både bil- och fotgängarläge, men också speciella lägen för husbil, cykel och motorcykel. Iphoneutgåvan är uppdaterad med stöd för multitasking så att man snabbt kommer tillbaka efter telefonsamtal eller användning av andra appar.

Plus: Snyggt gränssnitt. Webbtjänsten.

Minus: Ingen trafikinformation.

Navigon MobileNavigator

Navigon har lyckats bra med att återskapa upplevelsen från sina fristående navigatorer i ett program för mobilen. Menyerna är tydliga och väl anpassade till mobilens operativsystem – till exempel på Iphone med listor och fem genvägar längst ned. 2D-kartan hos Navigon är tyvärr ganska rörig med olika textstorlekar och ikoner blandade. Inzoomat till gatunivå går det ändå bra att orientera sig, men tittar man på hela stadsdelar blir det plottrigt.

På S60 är fotgängarläget bättre med en ”kompass” visar fågelvägen till destinationen samtidigt som en pil visar vilken riktning man rör sig i. Det är ganska smart eftersom man kanske inte alltid tar exakt den vägen som navigatorprogrammet föreslår när man går till fots och det blir enklare att hitta tillbaka till rutten när det alltid finns information om åt vilket håll målet ligger. 3D-vyn och navigationsläget är dock betydligt bättre än 2D-kartan. På Iphone och Android har Navigon riktiga 3D-vyer där vägarna ritas upp efter höjdskillnaderna i landskapet. Ikonerna med loggor för olika bensinstationer och restaurangkedjor gör det lätt att koppla kartbilden till verkligheten och färgvalet och de visuella effekterna gör att programmet är riktigt snyggt att titta på.

3D-vyn visar färdvägen som en orange linje och nästa manöver visas som en ganska väl tilltagen ikon nere i vänstra hörnet. Fälten med tid och avstånd kunde med fördel ha större typsnitt, men kontrasten mellan text och bakgrundsfärg är bra. Navigon har en talsyntes som läser upp namn på gator och skyltar – en riktigt bra funktion som tyvärr är ovanlig i mobilprogrammen. Ett tryck på skärmen under färd öppnar en meny med funktioner som delmål och intressepunkter utmed resvägen. Det finns också en körfältsassistent som gör det enklare att hitta rätt i motorvägskorsningar.

Ruttberäkningen är snabb, men det finns en del fördröjningar när man navigerar i menyerna och att starta upp programmet på Iphone är irriterande långsamt – speciellt på den gamla 3G-modellen. Onlinetjänsterna har fått ett rejält lyft och inkluderar nu trafikinformation även i Sverige samt väder och Google-sökning.

Det går att söka antingen efter adress eller efter intressepunkt från huvudmenyn. Intressepunkterna hämtas från kartleverantören och Google-sökningen är inte lika vass som exempelvis Eniro – en svaghet jämfört med konkurrenter som Telia Navigator och Wisepilot. Programmet kommer bäst till sin rätt på utlandsresan – eftersom kartorna ligger installerade på minneskortet behövs det bara minimala dataöverföringar i mobilnätet. En testversion, tidsbegränsad till två veckor, finns att ladda ned från Navigons webbsida – dock ej för Iphone. Iphoneutgåvan har stöd för multitasking.

Plus: Gränssnittet. Talsyntes.

Minus: Begränsad onlinesökning

NDrive

Portugisiska NDrive är förhållandevis okända den svenska marknaden, men företaget har utvecklat navigatorprogram sedan 2001 och har lösningar för de flesta plattformar – inklusive Samsungs Bada-system. På Iberiska halvön säljer NDrive även fristående navigatorer och Windowsmobiler under eget namn, men vi har testat deras programvara för Iphone. Installationen sker på sedvanligt sätt genom att man köper programmet på App Store.

NDrive installeras tillsammans med alla kartor, så det går i de flesta fall snabbast använda dator och usb-sladd vid installationen. NDrive verkar inte riktigt ha bestämt sig för om Iphone-versionen av programmet ska vara tillgängligt i Sverige – under testperioden försvann programmet från App Store för att sedan återkomma. Övriga versioner är dock tillgängliga via webbsidan som är öppen utan geografiska begränsningar och programmet innehåller svenska röster.

Ndrive har ett tydligt och snyggt navigatorläge – kartvisningen är inte helt olik gränssnittet i Garmins nüvi-enheter. Nedanför kartbilden finns en instrumentpanel med tider och avstånd samt en vägmärkesinspirerad symbol för nästa manöver på rutten. NDrive visar också med tydliga pilar vilket körfält som är bäst i flerfiliga korsningar. Informationsfälten har vit text på svart bakgrund och är lätta att läsa – även på avstånd. Kartläget har ungefär samma utseende på alla plattformar – inget fel i det – men det verkar som att NDrive har försökt att även trycka in samma menyupplägg oavsett mobilsystem.

Huvudmenyn är bra med tydliga ikoner, men för skärmtangentbordet och för inställningar använder programmet hemmasnickrade lösningar som inte alls fungerar lika bra som operativsystemets standard. När det gäller finesser är NDrive ett ganska avskalat program i den version som finns tillgänglig i Sverige just nu. Trafikinformation är utlovat i den kommande version 10 medan andra onlinefunktioner bara finns för Spanien och Portugal. Under pågående navigation är NDrive ett snyggt och tydligt program, men inställningsvyerna och textinmatningen är onödigt tillkrånglade.

Plus: Tydlig vägvisning

Minus: Få funktioner. Krångliga inställningar

Ovi Maps

Nokia skapade en hel del rubriker i vintras i samband med lanseringen av gratis navigation i version 3 av Ovi Maps. Gratisfunktionerna gäller bara gäller för ett drygt tjugotal av märkets modeller, men har man någon av dessa är det naturligtvis ett plus att få funktionen utan extra kostnad jämfört med att behöva betala 100 kr per år. Programmet kommer förinstallerat i de flesta Nokiamobiler, men vilka funktioner som ingår skiljer sig åt från modell till modell så kolla vad som gäller innan köp. Om programmet saknas eller behöver uppdateras finns det flera olika sätt att installera det på – Nokia Software Updater, Ovi Suite, Ovi Store eller nedladdning från webben. Att installera det via Ovi Suite samtidigt som man synkar mobilen är smidigt och då finns också möjligheten att ladda ned kartor till minneskortet – en funktion som kan spara mycket pengar om man vill använda programmet utomlands.

Kartor som inte finns i mobilen hämtas automatiskt via mobilnätet, men programmet varnar för kostnaden när man befinner sig utanför hemnätet. Alla tillgängliga kartor kräver drygt 5 GB utrymme i mobilen, så med ett någorlunda stort minneskort är det inga problem att förinstallera allt. Programmet fungerar både med och utan pekskärm och har en tydlig huvudmeny med sökfunktioner, kartvisning, guidetjänster och väder. Här finns också menyvalet ”Händelser” som visar konserter, biorepertoar, sport och andra evenemang i närheten. Informationen är långt ifrån komplett, men de händelser som listas förefaller stämma med verkligheten.

Detsamma gäller för guidetjänsterna i form av Lonely Planet och Michelin – det finns många luckor i databasen. Trafikinformation och onlinetjänster var ett problemområde i gamla Nokia Maps, men nu fungerar det fint. Jag saknar koppling till fler söktjänster än de vanliga intressepunkterna, men det är enkelt att välja destination och programmet använder mobilens vanliga menyupplägg så inlärningströskeln är låg. Navigatorläget är bra och har olika upplägg beroende på om man väljer fotgängarläge eller kör-läge. I mobiler med magnetkompass, till exempel N97 och E72, vrids kartan automatiskt åt rätt håll även när man står stilla. Kartvisningen är inte lika snygg som hos exempelvis Navigon, men zoom och bläddring flyter snyggt.

Det finns möjlighet att dela ut positionen via sociala nätverk, men allt går via ett Ovi-konto, så det är inte lika smidigt som i de program som har direkt koppling till Facebook eller Twitter.

Plus: Gratis i vissa mobiler. Reseguider. Tydligt gränssnitt.

Minus: Bara för Nokiamobiler. Begränsat onlinesök

Route 66 Maps

Route 66 är en klassiker bland navigatorprogrammen, men tyvärr har man inte hittat fram till de nya plattformarna utan programmet finns bara för S60 och Windows Mobile. Route 66 går att köpa antingen som nedladdning eller på skiva och själva installationen till mobilen sker genom ett program på datorn. Via programmet Route 66 Sync kan man köpa och välja vilka kartor som ska finnas i mobilen och lägga till innehåll som röster, navigatorfunktioner och fartkameror.

Via synkprogrammet kan man också planera rutter i datorn och tanka över till mobilen. Bortsett från tidsåtgången fungerar det bra och man behöver inga tillbehör utöver en usb-kabel eller en minneskortläsare. Route 66 behöver ungefär 500 megabyte utrymme på minneskortet och hamnar i en egen mapp i mobilens programmeny. I mappen finns ett antal olika ikoner med genvägar till olika funktioner i Route 66 som ruttplanering, trafikinformation, väder och kartvy. Installationsprogrammet rekommenderar att man ska formatera minneskortet före installationen, men jag hoppade över det steget och har inte upptäckt några problem som följd.

Kartvyn och navigatorläget har ett ganska avskalat utseende jämfört med konkurrenterna, men Route 66 kommer undan med detta utan att det ser omodernt ut. Kartan har 3D-läge med modeller av byggnader. Informationsfälten går att anpassa till storlek och innehåll och jämfört med tidigare versioner av programmet har det blivit riktigt snabbt – fördröjningarna när man zoomar och bläddrar i kartan är borta.

Onlinetjänsterna i programmet består av trafikinformation och väder. Det finns även möjlighet att köpa till innehåll direkt från menyerna i mobilen. Onlinesök och kopplingar till sociala nätverk lyser med sin frånvaro, så på den punkten når Route 66 inte riktigt upp till dagens toppskikt. Menyerna följer operativsystemets upplägg – bra och intuitivt i de flesta lägen, men inte optimalt om man vill använda mobilen som bilnavigator.

Kopplingen till telefonboken fungerar snabbt även om man har en omfattande kontaktlista. De vanliga sökfunktionerna är kopplade till kartleverantörens databas och adressläget är ganska omständigt att använda– adressen måste delas upp i flera olika fält. Fritextsökningen är ett bättre alternativ.

Plus: Smart installationsprogram. Snabbt och tydligt.

Minus: Saknar onlinesök. Ingen koppling till sociala nätverk.

Wisepilot

Appellos navigatorprogram finns under tre olika namn i Sverige – Telia Navigator, Telenor Navigation och Wisepilot. Skillnaden mellan de olika versionerna i första hand prissättningen, men också egenskaper som att Telenor använder kartor från Tele Atlas medan innehållet i Telia och Wisepilot kommer från Navteq. Programmen använder sig också av olika röster som läser upp instruktionerna. Med Telia Navigator och Telenor Navigation ingår datatrafik inom Sverige i abonnemangskostnaden för programmet, men med Wisepilot debiteras datamängden som vanligt även inom Sverige. Programmet hämtas enklast via webbsidan.

Genom att mata in mobilnumret får man ett sms med nedladdningslänk. Vi har även testat den kommande Iphone-versionen av Wisepilot och den kommer givetvis att levereras genom App Store.

Startskärmen i Wisepilot består av en meny som toppas av de viktigaste funktionerna – söksidan, favoritplatser och kartvyn. Längre ned på listan finns en genväg till inställningarna och menyn ”Mer” som innehåller väderprognoser och reserapporter. Om man så önskar kan Wisepilot logga alla resor och det är enkelt att notera mätarställningar och dela upp resorna mellan privat körning och tjänsteärenden om man har behov av att redovisa det. Rapporterna kan man sedan logga in och ladda ned via Wisepilots webbtjänst.

Gränssnittet är anpassat till designen som gäller för respektive operativsystem. Det är väldigt genomarbetat och på S60 ser Wisepilot snyggare ut än de flesta inbyggda program. Även i Iphone-utgåva utnyttjar programmet plattformen på ett bra sätt och har stöd för magnetkompassen och den automatiska skärmvridningen. Sökfunktionerna är kopplade både till kartleverantörens adresser och intressepunkter och till andra databaser – främst Eniro och Wikipedia.

Det verkar dock som att programmet bara letar efter engelskspråkiga Wikipedia-artiklar, så antalet träffar kan kännas lite snålt inom Sverige. Eniro-söket är dock riktigt användbart. Man kan mata in ett telefonnummer och snabbt få upp rätt adress som destination. Naturligtvis finns även möjlighet att mata in destination på vanligt sätt i form av gatuadress, korsning eller latitud och longitud. Sökalternativet ”Nära mig” rangordnar träffarna efter avstånd och här finns möjlighet att söka på kategorier som restauranger, bankomater, sevärdheter etc. Intressepunkter som finns i Eniros databas listar även med öppettider, telefonnummer och omdömen.

Kartvyn är enkel och tydlig med informationsfält som går att dölja om man vill ha mer utrymme för kartan. Trafikinformation och fartkameror ingår i abonnemanget och Wisepilot fungerar bra både i bil- och fotgängarläge. Huvudmenyn i programmet har genvägar för att lägga till delmål och anpassa rutten efter trafikläget under färd. Nytt i den senaste versionen är kopplingen till Facebook och fler kartmöjligheter. I grundabonnemanget ingår vägkartor och satellitbilder medan sjökort och terrängkartor kostar extra. Iphoneutgåvan har stöd för multitasking.

Plus: Sökfunktionerna. Rapportfunktion. Bra menyer.

Minus: Ingen möjlighet att förinstallera kartor.

Telia Navigator

På de flesta punkter är Telia Navigator identiskt med Wisepilot, men det finns några skillnader som gör Telia-versionen ett strå vassare. Fotgängarläget går att komplettera med en sökning efter lokaltrafik. Jag testade funktionen i Göteborg och där hittade programmet snabbt bra buss- och spårvagnsförbindelser för att nå min destination.

Ett problem med liknande tjänster brukar vara att de bara letar efter den närmaste hållplatsen och sedan föreslår vansinniga rutter med ett stort antal byten, men funktionen i Telia Navigator fungerar riktigt bra. Tyvärr hittar sökmotorn inte förbindelser över längre sträckor – till exempel SJ- eller Öresundståg. Utöver lokaltrafiken har Telia Navigator extra sökfunktioner att visa vägen till Telias butiker och surfzoner. Iphoneutgåvan har stöd för multitasking.

Plus: Sökfunktionerna. Rapportfunktion. Lokaltrafik.

Minus: Ingen möjlighet att förinstallera kartor.

Tomtom Navigator

Det är lätt att känna igen sig i Tomtoms program för mobilen – det mesta är sig likt från gränssnittet i märkets fristående enheter. Tomtom Navigator finns att köpa för Iphone och Windows Mobile och programmet ingår när man köper vissa HTC-mobiler. Det går snabbt att installera Tomtom. I HTC-mobiler där programmet är förinstallerat krävs bara en aktivering av kortorna och där det är levererat på minneskort räcker det med att trycka in kortet i mobilen för att det ska dyka upp i menyn. Med Iphone sker installationen via App Store och det är en stor fil som ska laddas ned och föras över till mobilen, men bortsett från det går installationen enkelt.

Tomtom använder ett mycket avskalat gränssnitt, men har många användbara funktioner, till exempel möjligheten att mata in önskad ankomsttid för att hela tiden se hur lång tid före eller efter tidsschemat man befinner sig. Huvudmenyn är anpassad för mobilen och består av en lista i en kolumn istället för ett rutnät av ikoner. Inmatningen använder mobilens vanliga skärmtangentbord och växlingen mellan menyerna sker med en snyggt flytande animation, men programmet dras med en del fördröjningar. Det tar till exempel någon sekund från att man klickar på menyvalet för att mata in en adress till att sökrutan visas.

Alternativet ”Navigera till” på huvudmenyn öppnar sökfunktionerna. Överst på listan finns knappen ”Hem” som väljer en egendefinierad hemadress och sedan finns möjlighet att söka på bland annat adresser, postnummer, intressepunkter och adresser från telefonboken. Det är smidigt att återanvända tidigare sökresultat via alternativet ”Tidigare destination”. Kopplingen till kontakterna har blivit mycket snabbare än i tidigare versioner och nu slipper man vänta på att listan ska laddas i mobiler med välfylld telefonbok.

På Windows Mobile får man tillgång till Tomtoms uppkopplade funktioner, till exempel trafikinformation, väder och fartkameror. Iphoneprogrammet saknar uppkoppling och därmed trafikinformation, men en uppdaterad lista över fartkameror följer med när programmet installeras.

Kartan hos Tomtom är väldigt enkel och tydlig. Det går snabbt att bläddra och det finns multitouch-zoom på Iphone. När Tomtom startar visas kartan i ett 3D-läge som vrids efter körriktningen. Ett tryck på kartan öppnar huvudmenyn och från den kan man välja ”Bläddra på kartan” för att leta upp platser grafiskt. 2D-läget är tydligt med lagom stora typsnitt och konturer av byggnader, men det kan bli rörigt när många intressepunkter, till exempel bensinstationer, visas samtidigt. Ett tryck ”i”-symbolen i högra hörnet öppnar en meny där man kan konfigurera kartvisningen, så problemet är lätt avhjälpt. Iphoneutgåvan har stöd för multitasking.

Plus: Bra gränssnitt.

Minus: Få funktioner på Iphone