EU-lagstiftning

Vad är Digital Markets Act? Vi förklarar

EU är på krigsstigen mot IT-jättarna. vi förklarar vad EU:s lagstiftning är.

Digital Markets Act är EU:s lagstiftning för att förhindra att de stora IT-företagen missbrukar sin makt. Den började träda i kraft 2022 och kommer att tillämpas i sin helhet från och med i maj i år. Lagen gäller företag som kan klassas som Gatekeepers, vilket enligt EU är företag som har en dominerande marknadsposition, och som fungerar som mellanhand mellan en stor mängd användare och en stor mängd företag. Ett uppenbart exempel på en Gatekeeper är Google. När man gör en nätsökning använder den absoluta majoriteten Google, och om du letar efter något att köpa står alltså Google nästan alltid mellan dig och företaget som vill sälja något till dig. När du kommunicerar med dina vänner och bekanta på nätet sker det i stor utsträckning via någon av Metas tjänster Facebook, Messenger, Whatsapp eller Instagram. Vill du sälja något via sponsrade sociala inlägg är det Meta du måste vända dig till. En stor del av din uppkopplade tid tillbringar du på mobilen, och då går all din trafik via en plattform som antingen är skapad av Apple eller Google och dessa företag kan kontrollera vad som får försiggå på deras plattformar. Ett företag som Netflix är däremot inte en gatekeeper. Här finns det gott om starka konkurrenter som erbjuder alternativ till de som vill titta på film, eller för ett produktionsbolag som vill sälja in en idé till en teveserie. EU har gjort en första lista på företag man definierar som gatekeepers och där är Apple och Google med.

För ett Gatekeeper-företag gäller enligt lagen att de inom EU måste se till att företag och tjänster som nyttjar dem ska behandlas rättvist och ha lika tillgång till användargränssnittet i tjänsten. Det betyder också att gatekeepern inte får favorisera en egen lösning framför tredjepartslösningar. Ett exempel på detta är att du numera kan välja vilken sökmotor du vill använda på Android-mobiler, det måste inte vara Google.

Gatekeepers får inte heller förhindra företag från att göra affärer utanför deras plattform, som i exemplet med appbutikerna ovan.

En stor del av DMA handlar också om annonshantering. Bland annat får gatekeepers inte spåra användarnas beteenden utanför deras plattform om de inte gett sitt tillstånd till det, och annonsörer måste ha möjlighet att oberoende kontrollera att de siffror för hur många som nås av deras annonser via gatekeepern stämmer.

Det här är ett utdrag ur en artikel som tidigare publicerats exklusivt för Plus-medlemmar på Mobil.se. Här kan du bli Plus-medlem och därmed få direkt tillgång till alla artiklar på Mobil.se och dessutom ta del av förmånliga erbjudanden och rabatter. Som plusmedlem så får du samlade tips och många andra fördjupande, vägledande artiklar. Hela artikeln hittar du här.