"Inte alla som vill ha en Oneplus-mobil har råd med ett flaggskepp"

Oneplus-chefen om att de inte längre är ett rent flaggskeppsmärke

Det går bra nu för Oneplus i Europa. Vi har fått en pratstund med Tuomas Lampen, strategichef för Oneplus i Europa om försäljningen, den nya klockan och att inte längre vara ett rent flaggskeppsmärke.

Publicerad Senast uppdaterad

“Många människor vill ha en Oneplus-telefon, och inte alla av dem har råd med ett flaggskepp.”

Så summerar Tuomas Lampen Oneplus val att utöka produktportföljen. Förra sommaren släpptes mellanprismobilen Oneplus Nord, och till hösten kom de ännu billigare Oneplus Nord N10 och N100, där N100 i dag säljs av Oneplus för 1600 kronor. De har därmed mobiler från ett par tusen till över 10 000 kronor i sitt sortiment.

Försäljningssiffrorna ger stöd för att valet var rätt. Under första kvartalet 2021 sålde man 388 procent fler enheter i Europa än samma period förra året. Mätt i pengar ökade omsättningen enligt bolagets egna uppgifter med 286 procent. 35 procent av omsättningen i pengar kommer från de billigare modellerna. Oneplus 9 Pro hann bara precis börja säljas i kvartalet, och Oneplus 9 hade säljstart efter kvartalets slut.

– Att omsättningen skulle öka var ju självklart med bredare produktutbud, men även vinsten har ökat, påpekar Tuomas Lampen.

Han har arbetat på Oneplus i fyra år, vilket är mer än hälften av tiden märket funnits. Innan dess har han jobbat på mobiloperatörsidan i Finland, sedan på Nokia och Microsoft. Han är inte den ende i Finland som gjort resan från Nokia till Oneplus. I Europa är Storbritannien, Tyskland och Finland de tre största marknaderna för Oneplus. Norden som helhet står för 30 procent av företagets försäljning i Europa.

En av de saker som gjort Oneplus unika är deras gränssnitt Oxygen OS och deras fokus på att det ska vara snabbt och rent utseendemässigt. Som en del i sitt samarbete med mobiltillverkaren Oppo och en del delade resurser med det bolaget så har Oneplus skrotat den kinesiska versionen av sitt användargränssnitt, Hydrogen OS, på den kinesiska marknaden till förmån för Oppos användargränssnitt.  Hur säkra kan vi vara på att man inte gör samma sak med Oxygen OS?

– När vi tittar på våra produkter och strategier, hur vi kan vara unika och konkurrenskraftiga så är fokus på vår community den ena punkten, men Oxygen OS är den andra. Målet med Oxygen OS är att allt ska gå lätt och snabbt. Vi har det här fantastiska användargränssnittet, med över 400 anpassningar, som vi gjort tillsammans med vårt community. En drivkraft bakom att vidga vårt produktutbud är att kunna ge den här användarupplevelsen i fler prisklasser.

Klockan gör entré efter breddat telefonutbud

Utöver telefoner i fler prisklasser så har Oneplus precis även breddat utbudet ytterligare med sin första klocka. Vad ser Oneplus själva som de unika fördelarna med deras klocka?

– Batteritiden och snabbladdningen är definitivt unika och definierande för klockan. Du vill inte behöva ladda en wearable varje dag. Jag tycker att det var rätt beslut att fokusera på det. Sedan gillar jag designen också. Den är lite minimalistisk men med premiumkänsla vilket är ovanligt för det här priset.

Man får inga ytterligare funktioner av att kombinera Oneplus Watch med en Oneplusmobil jämfört med valfri annan Androidmobil. Är detta något ni övervägt?

– Vi tittar på ytterligare sätt att förbättra integrationen och interaktionen mellan mobilen och klockan. Så snart vi har något att berätta kommer ni att få veta det.

I vårt test av klockan tyckte vi att den kändes som ett bra första försök, men med en del barnsjukdomar som kunnat undvikits om man tittat mer på konkurrensen. Eller för den delen väntat med lanseringen till efter en eller ett par av de funktionsuppdateringar som företaget utlovat. Jag frågar Tuomas Lampen varför man valde att släppa klockan innan alla utlovade funktioner var på plats.

– Vi utvärderar alltid vad som är rätt tillfälle att släppa en produkt och jag tror att det här är rätt tid för oss. Klockan är högt efterfrågad av vår community. Sedan får vi alltid feedback från dem kring vad som kan förbättras, och klockan är ju vår första wearable. Det är liksom så vi gör våra prylar, vi arbetar tillsammans med vår community, och lär oss och blir bättre hela tiden.

Med den breddade produktportföljen på telefonsidan, hur ser Oneplus löfte om systemuppdateringar ut i dag?

– Till Flaggskeppen och Oneplus Nord lovar vi två års systemuppdateringar och sedan ytterligare ett års säkerhetsuppdateringar. Till Nord N-serien lovar vi en större systemuppdatering och sedan ett år till med säkerhetsuppdateringar.

För Mobils PLUS-medlemmar följer fler frågor och svar med Tuomas Lampen på Oneplus här.