Lanserar billigare surfplatta

Inte längre flaggskeppsdödare – Oneplus Europa-vd berättar om nya strategin

Bingo Liu, vd på Oneplus Europa

När Oneplus startade erbjöd bolaget flaggskeppsprestanda till betydligt lägre pris än konkurrenterna. När branschen sedan dess har förändrats har även Oneplus strategi lagts om.

Publicerad Senast uppdaterad

Hur ser du på Oneplus roll på marknaden idag jämfört med era konkurrenter? Hur har den globala ekonomiska situationen påverkat er? Användare byter telefon mer sällan. Hur ser du på det?

Medan vår verksamhet utvecklas mot ett starkt, premium Android-varumärke kommer vi alltid att titta på hur vi kan tillföra exceptionellt värde från våra enheter och inom produktkategorierna vi verkar i.

Externa faktorer gör det utmanande för alla teknikföretag, men efter feedback från våra flaggskepp, Oneplus 12 och Oneplus 12R, samt vår hopfällbara Oneplus Open, är vi övertygade om att vi levererar ett starkt värde tillbaka till våra konsumenter. Vi tillhandahåller flaggskeppsfunktioner utan flaggskeppspriset, vilket är en stark position på marknaden att vara på.

Hur ser du på Oneplus roll på marknaden idag jämfört med era konkurrenter? Hur har den globala ekonomiska situationen påverkat er? Användare byter telefon mer sällan. Hur ser du på det?

Medan vår verksamhet utvecklas mot ett starkt, premium Android-varumärke kommer vi alltid att titta på hur vi kan tillföra exceptionellt värde från våra enheter och inom produktkategorierna vi verkar i.

Externa faktorer gör det utmanande för alla teknikföretag, men efter feedback från våra flaggskepp, Oneplus 12 och Oneplus 12R, samt vår hopfällbara Oneplus Open, är vi övertygade om att vi levererar ett starkt värde tillbaka till våra konsumenter. Vi tillhandahåller flaggskeppsfunktioner utan flaggskeppspriset, vilket är en stark position på marknaden att vara på.

En del av flaggskeppsupplevelsen är inte bara baserad på hårdvara, utan att säkerställa att enheten fungerar konsekvent och kraftfullt under lång tid efter köpet. Det är därför vi till exempel har utvecklat våra smartphones batteritid med teknologi som håller batteriet i optimalt skick under laddning och användning. Långvarig programuppdatering är också viktiga, och vi garanterar minst 4+5 år för våra flaggskeppssmartphones.

Det skapade rubriker när ni tidigare fördömde 7 år av systemuppdateringar som onödiga. Kan du utveckla hur jag som konsument ska värdera er uppdateringspolicy när konkurrenter erbjuder mer? Kan ni förbättra ert arbetssätt och era produkter så att 7 års uppdateringar skulle vara relevanta för era produkter?

Produktens livslängd och hållbarhet är avgörande, för både konsumenter och oss. Det är därför vi till exempel har utvecklat våra smartphones batteritid med vår teknologi, som håller batteriet i optimalt skick under laddning och användning. Detta förlänger batteritiden till 1600 laddningscykler, vilket innebär över 4 års daglig laddning, och även efter det kommer batteriet att ha 80 % kvar av sin kapacitet. Detta är dubbelt så mycket som den genomsnittliga batteritiden i branschen (800 laddningscykler). Långa programuppdateringscykler är också viktiga, och vi garanterar minst 4+5 år för våra flaggskeppssmartphones för närvarande. men jag måste säga att produktupplevelsen också är något att tänka på när man driver programuppdateringar till 5–7 år gamla smartphones. Jag kan försäkra dig om att vi följer detta ämne noggrant och lyssnar på feedback och önskemål från vår community.

Ni hävdar att Europa är viktigt för Oneplus, men varför ska europeiska konsumenter känna att Oneplus är viktigt för dem? Vad kan ni göra för konsumenter på den här marknaden som de inte kan få från någon annan?

För att vi verkligen är engagerade i att ge de bästa möjliga enhets- och ekosystemupplevelserna till europeiska konsumenter.

Europa är en nyckelregion för oss och vi är fullt engagerade i att vara här. Vi har en särskilt aktiv och stödjande gemenskap i Norden. Vårt europeiska huvudkontor är baserat i Finland.

Hur skulle du säga att mottagandet för Oneplus Pad var på den svenska marknaden och vad har ni lärt er som ni kan ta med er till utvecklingen av framtida surfplattor?

Förra året lanserade vi vår första surfplatta – Oneplus Pad. Den såldes helt slut under förbeställningsperioden, inklusive i Sverige, och försäljningen var dubbelt så hög som vi förväntade oss.

På grund av detta är jag glad över att kunna meddela att Oneplus Pad Go kommer till Europa, tillsammans med livsstilsutgåvan av Oneplus Watch 2. Precis som responsen på Oneplus Watch 2 har feedback på vår första surfplatta, Oneplus Pad, varit otrolig – så det är vettigt att ge folk mer av det de älskar.

Bingo Liu och Oneplus Pad Go, en billigare surfplatta som redan säljs i Indien men nu även kommer till Sverige

Oneplus Pad Go vänder sig till ett något annat segment av marknaden än Oneplus Pad, eftersom den är en underhållningsplatta i mellanprisklassen. Den har en anmärkningsvärd 2,4K-skärm som erbjuder den som söker prisvärd men enastående kvalitet och tillgång till Oneplus ekosystem.

Hur konkurrerar Oneplus Open med surfplattor?

Marknaden för surfplattor skiljer sig väldigt mycket från marknaden för smartphones, eftersom smartphones i stort sett anses vara "nödvändiga" för det dagliga livet och arbetet. Människor är därför mer villiga att spendera stora pengar för att säkerställa att de har allt de behöver i smartphoneupplevelsen. Det finns också ett brett spektrum vad människor anser sig behöva och vad de kan tänka sig betala för det. Det i sig gör att marknaden består av allt från flaggskepp till verkligt billiga enheter vilket betyder att det finns något för alla.

Surfplattor har historiskt inte behandlats som "nödvändiga", utan som "trevliga att ha"-enheter som kompletterar din smartphone- eller PC-upplevelse. Konsumenter som köper surfplattor har ofta ett specifikt användningsområde för dem i åtanke. Då användningsområden där telefonen eller datorn kanske inte passar lika optimalt som en surfplatta, som underhållning på språng eller som digital papper och penna.

Därför har konsumenter vanligtvis inte velat spendera så mycket pengar på en surfplatta eftersom det är "icke-nödvändigt" och det finns inget behov av att där ha all teknik för alla möjliga scenarier.

Med framväxten av att arbeta på distans och den förbättrade prestandan och kraften hos surfplattor, är vårt sätt att arbeta och vad vi behöver för det i förändring. Vi ser att människor vill dela samma enheter i sin arbetsmiljö som de gör hemma.

Det har varit kärnan i hur vi designade Oneplus Pad. Den tillgodoser denna trend med funktioner som Readfit-skärm, lång batteritid, förstklassig design och enkelt anslutningsbara tillbehör, som Oneplus magnetiska tangentbord och pennan Oneplus Stylo.

Det är också anledningen till att vi introducerar Oneplus Pad Go, en mer prisvärd ingång till vårt ekosystem. En surfplatta för att säkerställa att vi tillgodoser detta behov och den trend vi ser utvecklas.

När det gäller Oneplus Open positionerar den sig jämte våra flaggskeppssmartphones, i centrum av vårt ekosystem, eller "+1" i vår 1+4+X-strategi. Vi designade därför Oneplus Open för att kännas ungefär som en smartphone, men när den öppnas erbjuder den en mycket större skärm för ökad produktivitet.

Vilken roll ser du att surfplattan spelar idag, generellt? Vissa säger att det kan vara en smart hemmahub, andra en underhållningsmaskin eller mer av en datorersättare. Väljer du ett spår här, försöker göra alla nöjda, eller vad är er strategi?

Vår affärsstrategi har utvecklats från flaggskeppsmördaren för smartphones till att bli en förstklassig ekosystembyggare. Vi utvecklas eftersom definitionen av en "bra teknikupplevelse" har förändrats.

För 10 år sedan, innebar en "bra teknikupplevelse" en fantastisk smartphone-upplevelse. Men 2024 är världen mer uppkopplad än någonsin. Vi tror därför att en "bra teknikupplevelse" idag är bortom en enda enhet, utan istället handlar om ett ekosystem av fantastiska enheter som fungerar sömlöst med varandra och ansluter till världen omkring dem.

På grund av detta tillkännagav vi förra året en ny produktstrategi som innebär att vi ska bygga ett eget Oneplus-ekosystem. Detta inkluderade ett åtagande att bredda vår portfölj i kategorier bortom smartphones till ljud, surfplattor och wearables.

Sedan dess har vi släppt ett brett utbud av nya enheter som har främjat vårt uppdrag att göra den bästa tekniken tillgänglig för alla.

Vi började med lanseringen av Oneplus Buds Pro 2 i februari 2023. Senare lanserade vi vår första flaggskeppssurfplatta, Oneplus Pad och mot slutet av 2023 rörde vi om på marknaden för hopfällbara smartphones med Oneplus Open, som inte bara ansågs vara den bästa på marknaden utan även prissattes lägre än våra konkurrenter.

Vår senaste lansering av smartklockor har varit nyckeln till att fullborda Oneplus ekosystem. Från och med nu kommer vårt fokus vara att förbättra våra erbjudanden inom dessa kategorier, som tillägget av en ny livsstilsversion av Oneplus Watch 2.

Hur avgör du vilka produkter (och varumärken som Oppo, Nord eller Oneplus) som är relevanta för varje marknad?

Både Oneplus och Oppo är två distinkta varumärken inom gruppen medan Nord är en mellanklassproduktlinje inom Oneplus. Medan Oneplus är dedikerade att skapa en snabb, smidig upplevelse genom sin premiumproduktportfölj, inriktad på tekniskt intresserade och kunniga, utmärker Oppo sig inom estetik, innovativ teknik och enastående upplevelse. Så det finns ingen konflikt mellan de två märkena.

Du lyfter främst fram andra produktkategorier än smartphones. Har telefoner blivit mindre viktiga för er när ni ser större tillväxtpotential i andra produkter?

Vår vision i Europa är att bygga Oneplus som ett starkt premiumvarumärke för Android. Vår affärsstrategi har utvecklats från flaggskeppsmördaren för smartphones till en förstklassig ekosystembyggare. Vi utvecklas eftersom definitionen av en "bra teknikupplevelse" har förändrats.

För att svara på din fråga har smartphones inte blivit mindre viktiga, men det är lika viktigt att bygga ett starkt uppkopplat ekosystem av enheter för att därmed kunna erbjuda en sömlös upplevelse till vårt community av användare.