Shure är framför allt kända för professionel ljudutrustning som studiomikrofoner, en bransch de verkat inom under snart hundra år. Shure Aonic 50 var däremot deras första konsumentprodukt, och nu kommer den uppdaterade generation 2 av headsetet.
Det rör sig alltså om ett par over ear-lurar med en rätt saftig prislapp. De ansluts med Bluetooth (eller sladd om du vill och har headsetuttag) och har stöd för i stort sett alla protokoll för högupplöst ljud som finns, från AptX HD till Sonys LDAC. De har aktiv brusreducering och förstås mikrofoner för telefonsamtal, allt du kan vänta dig av ett headset.
Men med företagets bakgrund är det givetvis musikljudet som är i fokus.
Annons
Det låter så klart bra, ett riktigt wow-ljud med bredd där detaljerna kommer fram i musiken. Det är också ett väldigt naturligt ljud. Den som tycker att headset låter bra när man får ett fett ljud gillar förmodligen när basen och sub-basen är uppskruvad. Det får du inte här om du inte väljer ändrade equalizer-inställningar.
Annons
Brusreduceringen är ett av de områden som Shure nämner som förbättrat i generation 2, och det kunde behövas, för den aktiva brusreduceringen var rätt svag. I Shure Aonic 50 gen 2 är brusreduceringen snarare övertaggad. Det betyder att den visserligen är effektiv och gör märkbar skillnad med att ta bort omgivningens buller, men den är också överkänslig. Brusreducering har ofta problem med vindbuller, om det blåser mot kåporna förstärks ljudet av vinden av brusreduceringen. I Shure Aonic 50 gen 2 kan du få vindbuller inomhus bara av kontorsventilation. Motorljud från bussar är det brusreducering är bäst på, men det händer att jag åker buss och får något slags kraftigt knäppande ljud som artefakt av brusreduceringen. För de tillfällen brusreduceringen gör mer skada än nytta är det lyckligtvis enkelt att slå av den, med ett skjutreglage där du kan välja mellan brusreducering på, av och genomhörning. I genomhörningsläget förstärks omgivningens ljud och du kan enkelt föra samtal utan att ta av dig lurarna. Du kan också justera brusreduceringens intensitet i Shures app.
Om vi stannar kvar vid knapparna finns där också av-påknapp, play-pause och volymknappar, alla tydligt utformade så att du lätt känner vilken knapp som är vilken utan att titta. Hedseatet har rejält huvudband och mjuka kåpor som gör att det är bekvämt att ha på sig över tid. Jag tycker att formgivningen och färgvalen är lite anonyma jämfört med första versionen som var lite mer distinkt.
Appen som jag nämnt ett par gånger är nästan en förutsättning för att du ska få ut det mesta av headsetet. Här finns förutom equalizer och möjlighet att justera brusreduceringen även inställningar för hur headsetet ska hantera flera samtidiga anslutningar och möjlighet att programmera om sliderknappen så att den till exempel växlar mellan equalizerlägen istället.
Här finns också funktionen som Shure kallar spatializer. Det handlar inte om att skapa 3d-ljud som följer med dina huvudrörelser utan bara lite mer rumslighet genom stereobreddning och ekoeffekter. Det finns tre alternativ, för musik, för film och för poddar och de framhäver lite olika saker. Effekten är i samtliga inställningar rätt diskret, men lite känsla ger den.
Samtalsljudet är ett annat område man har förbättrat. Det var ganska dåligt i första generationen. Nu är det bättre utan att vara fantastiskt. Den jag talar med hör mig tydligt men jag låter lite vass. Störande bakgrundsbuller filtreras inte bort vilket har fördelen att min röst inte heller förvrängs av processandet, men nackdelen att det blir svårt att prata med lurarna i bullrig miljö.
Batteritiden för headsetet har förbättrats kraftigt, och där det i första generationen var lite väl snåla 20 timmar är det nu snarare 45 timmar, vilket gör en väldig skillnad. Jag har inte behövt ladda lurarna ofta under testperioden.
I den här prisklassen konkurrerar Shure med de populära brusreducerande headseten från Sony och Bose. Man kanske inte slår dem när det gäller brusreducering men när det handlar om musikljudet är Shure strået vassare.