Jag har hört talats om MYFC som står bakom den här unika laddaren länge nu. Redan 2007 skrev vi på Mobil om hur MYFC låg långt framme och att det här med bränsleceller för laddning mycket väl kunde stå inför ett massivt genombrott. Idag är läget ett annat. Nu finns en färdig produkt på marknaden och rent tekniskt kan man utan tvekan, även idag, säga att det är spännande att det fungerar. Just möjligheten att ladda sin telefon eller surfplatta med vatten långt ifrån närmsta eluttag är spännande, men frågan är om det är särskilt praktiskt i förhållande till alternativen som står till buds idag.
Jag har testat laddaren Powertrekk 2.0 en längre tid nu och innan dess har vi på Mobil testat föregångaren som i mångt och mycket är samma produkt, men med skillnaden att den här nya versionen nu har bättre kapacitet och därför kan ladda även surfplattor som kräver lite mer och inte längre bara telefoner.
MYFC har själva redan visat upp efterträdaren till den laddare vi testar här. Den nya versionen med helt ny utformning ska finnas tillgänglig i slutet av året, men idag är det alltså den vi testar som gäller. Just att det finns en efterträdare presenterad innebär dock att Powertrekk kanske känns ännu mer föråldrad än den egentligen är. När man packar upp laddaren så ingår alltid en laddningspuck. Puckarna är för engångsanvändning så för att använda laddaren flera gånger måste du alltså köpa flera. När en puck är använd ska den kastas och nya puckar köper man i paket till ett pris av ungefär 50 kronor per puck, billigare om du köper flera åt gången.
Annons
När jag testar har jag flera puckar att göra det med och det visar sig nödvändigt, för första gången misslyckas jag. Det följer med en ganska detaljerad instruktionsbok och det är tydligt att det krävs en hel del av den som ska ladda, det är inte bara att hälla i vatten och köra igång. Det finns många varningar i instruktionsboken, vilket gör mig lite rädd för att göra fel. Man får absolut inte använda en puck mer än en gång, man får absolut inte ta bort en puck innan laddningen är klar, man får inte låta bränslecellen torka ut, man får inte spilla vatten när man fyller i det, samtidigt står det dock att det inte är någon risk med att hälla i för mycket vatten. Själva den lilla behållaren där man ska fylla på ungefär en matsked med vatten för att laddningen sedan ska kunna komma igång är liten och när den är full ska man skruva på ett litet lock. När jag gör det första gången skvimpar en del av vattnet ut och det, antar jag, gör att laddningen inte fungerar vid första försöket. Vid andra försöket är jag mera noggrann och då går det bättre.
Annons
Det kan vara läge att diskutera lite närmare vad alternativet till den här laddaren är. Powertrekk 2.0 gör att du kan ladda även mitt ute i vildmarken, men den kräver å andra sidan dels att du har engångspuckar med dig och du behöver även ha tillgång till rent vatten. I början av perioden som jag testade laddaren satte utetemperaturen stopp för laddning eftersom det då var kallare utomhus än de fem plusgrader som laddaren kräver. Som bekant fryser ju vatten om det är för kallt och då går det inte att ladda.
Det kanske tydligaste alternativet och betydligt enklare att hantera idag är att använda en så kallad powerbank, nödbatteri eller nödladdare. Faktum är att en sådan även finns integrerad i Powertrekk. Du kan ladda det batteriet direkt med USB från elnätet och den vägen ha ett extrabatteri du kan ladda din smartphone eller surfplatta med när du inte har tillgång till elnätet. Ska du bara använda den som en sådan blir det dock en dyr investering. Det är så klart bränslecellsdelen som är det intressanta här.
När MYFC tog fram efterföljaren till den här enheten tycks de själva ha adresserat många av de nackdelar vi hittar i Powertrekk. Den är väldigt krånglig att använda, ja onödigt krånglig. Den kommande enheten verkar fungera betydligt mera smärtfritt, i alla fall på pappret. Fortfarande dras dock såväl Powertrekk som hela konceptet med en del nackdelar. Den största nackdelen är nog (bortsett från hur krånglig den är att använda idag) priset och det faktum att puckarna är engångsartiklar. Om man nu verkligen ska vara ute i vildmarken och under långa perioder inte ha tillgång till el är idag ett nödbatteri en betydligt enklare lösning och man kan ha med sig flera sådana utan att det tar särskilt mycket mer utrymme och vikt än puckarna tillsammans med Powertrekk-laddaren. Dessutom är ju de batterierna laddningsbara och kan alltså återanvändas så snart man fått tillgång till elnät och möjligheten att ladda upp dem igen.
Powertrekk-puckarnas pris tillsammans med att de är enbart för engångsanvändning gör att det blir en krånglig lösning. Att laddaren i sig sedan kostar över 1 500 kronor när man kan få ett nödbatteri för bara en dryg hundralapp sätter ytterligare käppar i hjulen.