Formgivningen är det första man lägger märke till med Marshall Monitor III. Det är inte så konstigt, för hela poängen med varumärket Marshall (som numera ägs av de svenska hörlurstillverkarna) är att efterlikna de klassiska förstärkarnas design.
I det här fallet innebär det en design som är både smart och snygg. Hörlurarna kan vikas ihop till ett riktigt kompakt format, och läggas i det medföljande hårda fodralet. Fodralet i sin tur har insidan klädd med röd sammet för att likna ett gitarrfodral.
Både fodral och öronkåpor är givetvis lädermönstrade för att likna förstärkarna, och alla metalldetaljer är antingen mattsvarta eller mässingsfärgade. Allt känns väldigt robust med rejält hållbara material. Hörlurarna har bara en synlig knapp, ett slags joystick i mässing som sköter av/på, byta låt, volym och hopparning men det finns två knappar till dolda i gångjärnen på hörlurarna. En är för att justera brusreduceringen och en som du själv kan välja funktion på.
Annons
Man måste nog uppskatta sådana detaljer för att ha full glädje av Marshall Monitor III, för prislappen är på 4000 kronor, vilket placerar den i samma härad som till exempel Sonys 1000X-serie med sin fantastiska bullerdämpning och högupplösta ljudöverföring. Inte för att det är negativt att välja headset efter utseendet, ett par stora on ear-lurar är högst synliga när du har dem på dig, och Sonys 1000XM5 har förfärligt tråkig formgivning.
Annons
Sköna
Till att börja med är Marshall Monitor III utöver snyggt också riktigt bekvämt. Hörselkåporna är så stora så att mina öron ryms i dem utan problem, och kuddarna är oerhört mjuka. Jag kan ha på mig headsetet under lång tid utan att få ont, och kuddarna är utbytbara om du skulle slita ut dem.
Marshall är inte omedvetna om vilken konkurrens de går upp mot. I ett informationsblad till hörlurarna räknar de upp fördelarna de har, inte bara mot Sony WH-1000XM5 utan även Apple Airpods Max och Bowers & Wilkins PX7 S2E. Man uppger bättre detaljerat och balanserat musikljud, bättre batteritid och lägena Soundstage och Adaptive Loudness som jag återkommer till.
Batteritiden är en fördel som inte kan ifrågasättas. Marshall Monitor III har en batteritid på 70 timmar vid normal volym, 100 timmar om du stänger av den aktiva brusreduceringen. 15 minuters laddning ger dig 12 timmars speltid. Detta tack vare att man satt i två batterier, ett i varje hörselkåpa.
Vad gäller musikljudet ifrågasätter jag inte heller det, musikåtergivningen känns jämn och naturlig utan överdrifter. Däremot saknas högupplöst ljud, vilket gör att jag inte får den verkliga djupkänslan i ljudet. Enligt Marshall ska stöd för högupplöst ljud komma med en firmwareuppdatering senare, men man specificerar inte vilket överföringsprotokoll man tänkte använda. För Iphoneanvändare spelar detta ingen roll, där är det samma AAC-protokoll som används för överföringen oavsett.
Men det Airpods Max och Sony WH-1000XM5 är mest kända för är ju sin fantastiska aktiva brusreducering. Här kan Marshall Monitor III inte mäta sig. Visst, den passiva brusreducering som du får av att ha öronkåpor på dig är bra, och den aktiva brusreduceringen bidrar ytterligare med att ta bort framför allt basljud, men du kommer inte i närheten av den tysta bubbla som du får med till exempel Sonys headset.
Knappen i vänster gångjärn kan användas för att styra bullerdämpningen, och du kan välja vilka av lägena bullerdämpning av, bullerdämpning på och genomhörning du ska rotera mellan. Genomhörning innebär att de externa mikrofonerna plockar upp och släpper igenom ljudet utanför, så att du till exempel kan prata med någon utan att ta av headsetet. Det är inte det bästa genomhörningsläge jag prövat men det fungerar att föra samtal med det.
Den andra knappen kan du programmera mer fritt. Du kan till exempel slå på Spotify Tap, växla mellan equalizerlägen du valt, eller slå på Soundstage-läget.
Bunkerljud
Soundstage är Marshalls funktion för att skapa rumslighet i ljudet genom att addera eko och bredare stereo. På så sätt ska man få mer känsla av att höra ljudet så som det låter från högtalare i ett rum snarare än från ett par hörlurar, för den som föredrar den känslan.
Det här är ingen unik funktion, och ofta är effekten knappt märkbar, men i Marshall Monitor III går den inte att missa. Ekoeffekten är extremt påtaglig och jag tycker att det låter som om jag lyssnar i en bunker med betongväggar. Inte min kopp te, men till Marshalls försvar ska jag säga att man själv kan justera effekten med två reglage och få en rumslighet som inte låter fullt så klaustrofobisk.
Den andra specialfunktionen, Adaptive Loudness, går ut på att mikrofonerna lyssnar av omgivningens ljudnivå och justerar equalizer-inställningarna på det du lyssnar på, så att du kan lyssna på lägre volym i lugn miljö, men i bullrigare miljö blir inget av det du lyssnar på överröstat. Jag kan inte säga att jag märker så mycket av funktionen när jag testar den, men det kanske är meningen också, att den ska fungera utan att man tänker på det.
Samtalsljudet, slutligen, är en svaghet för många headset. Här är det helt okej utan att vara fantastiskt. Det låter inte särskilt burkigt i lugn miljö. Slammer och prassel filtreras inte bort utan går igenom tydligt, medan köksfläktar filtreras bort. när de gör det blir också mitt samtalsljud sämre, och om jag rör mig i trafikstörd miljö hörs bilarna men det funkar fortfarande okej att föra samtal. Däremot har jag svårt att höra mig själv för headsetet stänger ute min röst.
Ett riktigt trevligt headset alltså, men som kanske skulle ha svårt att motivera sin prislapp om det inte vore för designen och kvalitetskänslan.
Betyg:
8/10
Typ: Bluetooth-headset av over-eartyp
Vikt: 250 gram
Bästa överföringsteknik: SBC, AAC
Storlek på högtalarelementen: 32 mm
Batteritid: Upp till 70 timmars speltid. 15 minuters laddning ger 12 timmars speltid.
Bluetooth Multipoint: Ja
Fuktskydd: Nej
Färger: Svart
Pris: 4000 kr