Citroens bidrag till våra testade bilar är ganska roligt. Medan merparten av de bilar vi testat varit typiska “direktörskärror” är det en C4 Grand Picasso som Citroen skickar. Det vill säga mer eller mindre en familjebuss med plats för ett halvt dagis. Även designen på insidan skiljer sig en hel del, med två displayer i mittkonsolen istället för en bakom ratten. Det gör också att utsikten från förarsätet blir lite annorlunda jämfört med andra bilar, vilket för tankarna lite till något slags retrofuturistiskt rymdskepp. Inget fel i det dock, däremot ska det visa sig att bilens i allmänhet lägre prislapp lyser igenom även i den uppkopplade delen.
Redan i början kan vi konstatera att systemet saknar fjärrstyrning via app. företagets senaste C3-modell kan prata med telefonen, men bara på ett väldigt specifikt sätt. I den sitter nämligen en uppkopplad kamera som du kan spela in film med. Antingen för att göra en egen road trip-film, eller för att ha videomaterial vid en olycka exempelvis. Videomaterialet kan sedan föras över till telefonen och fixas till där. Än så länge är dock funktionen begränsad till just C3, vilket gör att vi inte kunnat testa den då den inte fanns med i den C4 vi lånade.
Med namnet Connect Nav låter det helt klart som att just navigationsdelen är en av höjdpunkterna här. Visst stämmer det till stor del, då vi inte har något egentligt att skriva upp som saknas i den biten. Däremot verkar hårdvaran i bilen inte vara den piggaste, vilket främst märks vid navigation. Stundtals blir kartan suddig medan den läses in och vid navigering i stadsmiljö med många anvisningar är det ganska ofta som navigatorrösten inte hänger med i jämförelse med kartan på skärmen och verkligheten. Det laggar helt enkelt, vilket knappast kan kallas charmerande.
Annons
Det är i navigatordelen som bilens två skärmar samverkar också. Den nedre, lite mindre, skärmen sköter huvuddelen av interaktionen, medan den större avlånga skärmen hanterar fartinformation och annat som hör bilen till. Den övre skärmen agerar också hjälpskärm till navigatorn, och visar upp information om filer och avfarter medan den nedre gör sitt bästa för att hänga med i realtidsnavigationen. En rätt smart uppdelning som gör att vi får all körinformation vi behöver.
Systemet i sig sköter navigeringen på ett lite annorlunda sätt. Pekskärmen i mitten gör såklart grovjobbet. Men istället för att lägga knapparna för de olika huvudfunktionerna på skärmen sitter de istället på bägge sidor av den. Det gör att du snabbt kommer in i navigationen, musiken, värmeinställningarna eller bland apparna lite oavsett var någonstans i systemet du befinner dig.
Just den där biten med appar är dock helt utelämnat åt Carplay och Android Auto. Trycker du på den ikonen dyker just de två systemen upp som exempel på skärmen. Att koppla upp sig till bilens skärm med dem går lika smidigt som det brukar och väl igång är det apparna i någon av de systemen som gäller.
När navigationssystemet i bilen inte är helt och hållet med på noterna fungerar det således rätt bra att köra Apples eller Googles kartor istället. Nackdelen där är såklart att de kräver uppkoppling, vilket gör att Citroens inbyggda navigator fungerar bra som backup ute i skogen eller liknande. På så sätt avlastar Android Auto och Carplay systemet en aning, särskilt eftersom Citroen inte behöver bekymra sig om att göra underhållningsappar som Spotify och liknande kompatibla.
Om du inte kör någon av de systemen är det i vanlig ordning Bluetooth som gäller. Ljud, samtal och kontaktlistor synkas över lika problemfritt som hos andra biltillverkare och fungerar överlag lika smidigt som alltid. Samtalsljudet låter i allmänhet bra, även ute på vägen och det är ingen skillnad mellan det inbyggda systemet och Carplay eller Android Auto. Däremot verkar samtalsvolymen vara satt ganska lågt för oss som sitter i bilen, vilket gör att vi får skruva upp volymen nästan helt för att det ska höras bra för oss.
På det stora hela utgör Citroen Connect Nav en fullt godkänt, om än stundtals långsam, lösning för den uppkopplade bilen. Vill du skoja till det med fler funktioner är det mobiljättarnas system som gäller, vilket i sig inte är något direkt problematiskt. Lösningen med att lägga Android Auto och Carplay under en separat del i systemet gör också att det är föredömligt enkelt att hoppa mellan det och de funktioner som finns i bilens egna system.