Kräver uppkoppling för nästan allt Sparsmakat med extrafunktioner
Carplay har faktiskt en betydligt längre historia bakom sig än vad det kan verka till en början. Redan på den tiden då det hetaste du kunde göra med din Ipod var att ansluta den till externa källor fanns bilen med på ett hörn. Visserligen handlade det då om att få upp dina spellistor på bilens skärm och inte så mycket mer än det. Att du dessutom behövde en stereo med stöd för det och en USB-anslutning gjorde det inte direkt till den vanligaste funktionen, även om den såklart växte till sig under åren.
På många sätt är Carplay samma sak. Visserligen med målet att ta över hela din bils infotainmentsystem. Men det är fortfarande sladdkoppling som gäller. En trådlös variant är i antågande, men inget som har fungerat på de bilar vi testat.
Appar i bilen Med sladden inkopplad och respektive godkännanden och inställningar gjorda i telefonen och i bilens infotainmentsystem lägger sig Apples gränssnitt över vad som än finns där från början. Det finns alltid en ikon som tar dig tillbaka till bilens eget system, dit du måste ta dig för att kunna lyssna på radio exempelvis. Däremot är det långt ifrån självklart hur du hoppar tillbaka till Carplay från bilens eget system.
Annons
Istället är det tänkt att du ska leva på de appar du har installerade i din telefon och som samtidigt är kompatibla med Carplay. I grund och botten handlar det om samtals- och meddelandehantering, musik och kartor.
Annons
När det kommer till tredjepartsappar är det såklart upp till utvecklaren. Musik- och radioappar finns det så att det blir över. Kartor är helt låst till Apples kartor och åtminstone den bra hanteringen av meddelanden också. Andra meddelandeappar vill inte funka alls, visar inga notiser och liknande. Problemen är inte konsekventa, men nästan ständigt närvarande. Apples kartor verkar även sätta käppar i hjulet för många navigationsliknande appar, som exempelvis Yelp.
När många uppkopplade bilar idag kommer med stöd för bland annat appar som Yelp eller Wikipedia för sök i närområdet känns det lite surt att bli utan dem här.
Samma sak gäller Apples kartor i sig. Tjänsten har blivit enormt mycket bättre sedan den lanserades och fungerar numera för de flesta renodlade navigationssyften. Samtidigt kan appen kännas både grafiskt trist och ganska funktionsfattig. Att den kräver uppkoppling för att visa kartor och fungera som den ska blir såklart problematiskt i områden med dålig täckning eller utomlands.
När det kommer till musiktjänster känns det betydligt mer anpassat. Apple Music är såklart den tjänst Apple själva vill att du ska använda, men att dra in internetradio eller Spotify är inga problem. Den senare saknar dock sök i sitt Carplay-utförande (något BMW:s motsvarighet har), men färdiga spellistor och offlinematerial är inga problem.
Siri rockar Så länge du har uppkoppling fungerar de flesta appar rätt bra. Men det är den ständigt uppkopplade assistenten Siri som visar sig fungera absolut bäst i Carplay. Hon har med åren blivit helt okej på att både begripa och prata svenska, även om vissa uttal blir lite lustiga. Ett av grundkraven för att stödja Carplay i bilars inbyggda system är en röstknapp på ratten, där du antingen kommer åt bilens inbyggda röststyrning, eller Siri om Carplay är med i bilden. Även om de inbyggda varianter vi testat fungerar helt okej i många lägen (vissa förstår dock bara engelska) är Siri alltid ett strå vassare. Både när det gäller att starta appar, ringa folk eller att söka upp platser att navigera till. Att läsa upp SMS går också bra för det mesta, även om uttalen ibland är lite skojiga som sagt.
Det vi har märkt under den period vi testat Carplay i ett gäng olika bilar är tyvärr att det hela känns ganska påklistrat ovanpå. De lite mer välutrustade bilarnas system är ofta överlägsna, både i de appar som det finns stöd för och med extrafunktioner. Samtidigt känns gränssnittet i Carplay faktiskt något förlegat och tankarna förs mer till äldre Iphones än något som borde se ut så här 2017. Samtidigt känns det som att radiodelen i alla fall skulle kunnat få ruttas igenom Apples gränssnitt så att vi kunde lyssna på den biten utan att behöva gå ur Apples gränssnitt.
Så, är Carplay helt och hållet värdelöst? Det beror mer på vad du sitter i för bil skulle vi säga. Mer välutrustade modeller har ofta betydligt bättre egna system, helt klart. Däremot finns det såklart enklare infotainmentsystem som har stöd för Carplay men inte har så mycket eget inbyggt. Där finns det helt klart en poäng att köra Apples system. Samtidigt funkar Siri riktigt bra och om du regelbundet byter mellan ett par olika bilar kan det samtidigt kännas skönt att ha samma system var du än sitter. Men det blir som sagt en avvägning sett till vad som finns i bilen från start.
Om Apple skulle dra till med stöd för offlinekartor, öppna upp för externa navigationshjälpmedel som Wikipedia, Yelp eller Tripadvisor (delar finns i Apple Maps, men inte fullskaligt) och kanske göra som Android Auto där telefonens skärm kan agera bilenhet skulle vi ha ett vinnande koncept. Just nu, två år efter lansering, känns det ofta lite som ett koncept snarare än en fullfjädrad produkt.
Betyg:
6/10
Uppkoppling: USB, Wifi, Bluetooth (kabel krävs dock) Kompatibilitet: Beror på modell och utrustningsnivå. Finns att tillgå i över 200 modeller bland annat från Volvo, BMW, Audi, Citroen, Ford, Hyundai, Kia, Volkswagen m.fl. Kostnad: Gratis om du har en Iphone, kostnad för mobildata och eventuella appar tillkommer
Siri Problemfri uppkoppling
Kräver uppkoppling för nästan allt Sparsmakat med extrafunktioner