Prestandamonster

Mobil testar: Så bra är nya spelmobilen Razer Phone 2

Vi testar Razer Phone 2, spelmobilen med bra prestanda och en glasbaksida där logotypen kan lysa i olika färger.

Publicerad Senast uppdaterad

Betyg

Telefoni & Data
8/10
Media & Skärm
7/10
System & program
7/10
Användarupplevelse
6/10
Material & kvalitet
7/10
Totalbetyg
70%

Vattentålig

Högt ljud i högtalarna

Bra prestanda

Kameran

Otympligt format

Tveksam kvalitetskänsla

Trådlös laddning opålitlig

Det är intressant att se vilket avtryck den nya mobiltillverkaren Razer gjort det år som de funnits på marknaden. Hur mycket har du sett av deras premiärtelefon när den nu ersätts av Razer 2, uppföljaren? Förmodligen inte så mycket. Att slå sig in som ny mobiltillverkare på en så här konkurrensutsatt marknad är inte lätt och fråga är om det här med att göra en uppföljare till sin första telefonen inte är nästan lika svårt. 

De invändningar vi och de flesta andra hade på föregångaren gäller i stora drag även för den här telefonen och då pratar vi framförallt om att telefonen har ett lite osmidigt, brett format, är relativt tung och inte har en skärm som täcker så stor del av framsidan som är vanligt idag. Det senare förklaras dock genom att Razer Phone 2, precis som föregångaren har kraftfulla framåtriktade högtalare, vilket så klart är viktigt för spel, men även om du vill kolla film. Det verkar också vara Razers tanke, för en av de få förinstallerade apparna som följer med är Netflix.

Kollade löften

När en helt ny mobiltillverkare tar sig in på marknaden brukar det ofta ske med en rad olika löften. Så även när Razer gjorde entré för ungefär ett år sedan, men eftersom de här löftena tar tid att infria kan vi så här ett år efter även se hur strategin förändrats och om Razer lyckats infria de förhoppningar man hade för ett år sedan. Utöver själva telefonen i sig hade man då en rad olika samarbeten med spelutvecklare för att släppa spel som skulle bidra med unika upplevelser i just Razers mobil. Det talas det inte alls om nu, vilket är lätt att förstå. Givet Razers begränsade storlek på marknaden skulle det vara svårt för speltillverkare att lägga resurser på att göra spel för en så liten målgrupp. Istället får vi fokusera på vad Razer Phone 2 i sig erbjuder och hur den står sig i konkurrensen idag.

Först och främst ska man kanske klargöra vad vi förväntar oss av en spelmobil idag. Det är tydligt att konkurrensen för Razers del blivit klart tuffare idag än jämfört med när man gjorde entré på marknaden för ett drygt år sedan. Först och främst är det inte helt klart vad som gör att en spelmobil är bättre på just att spela spel än vilken som helst av dagens flaggskeppsmobiler. Dessutom är Razers främsta konkurrenter, för det finns fler utpräglade spelmobiler idag, i många fall bättre på att erbjuda något unikt värde för spelare, till exempel med olika former av handkontroller eller andra tillbehör i tillägg till grundupplevelsen med bra prestanda, formgivning med spelattityd (Razer-loggan som lyser i olika färger på baksidan av telefonen) och mjukvara som anpassats för spel så du till exempel ska slippa blir störd mitt i spelandet. Just spelläge där det händer har ju dock många vanliga mobiler idag så det är ju inget unikt som bara gäller uttalade spelmobiler. 

Svårt att utmärka sig

När jag jämför telefonens egenskaper med andra nylanserade modeller är det svårt att se några egenskaper som tydligt gör Razern bättre specifikt för spel eller generellt som smartphone, för det ska vi givetvis också ta hänsyn till. Skärmen ger precis som i föregångaren fin färgåtergivning med bra dynamik och den har en uppdateringsfrekvens på hela 120 bilder per sekund men trots att Razer skryter med att ljusstyrkan i den här är betydligt bättre än i föregångaren är både Iphone och Samsungs senaste vassare. Ljudresurserna volymmässigt i de två framåtriktade högtalarna är visserligen väl tilltagna men drar jag upp volymen blir ljudet långt ifrån njutbart och det är snarare på halva volymen som det fortfarande låter bra. Det gör att ljudet trots Razers försök inte blir särskilt imponerande i jämförelse med konkurrenterna. 

Tittar vi på Razer Phone 2 ur ett generellt smartphone-perspektiv ska man först och främst konstatera att telefonen kostar 9700 kronor, så man har onekligen anledning att ställa krav på den. Tittar vi på annat än spelprestandan kan vi notera att Razer Phone 2 levereras med en Android-version som ligger nära Googles egna med få tillägg utöver det grundläggande. En av Razers mycket få återförsäljare är dock operatören Tre och i den versionen skickar Tre med flera olika egna appar med Mitt3 och en app för att skicka datapott som exempel. Razer själva lägger med bland annat en temabutik för att du ska kunna anpassa utseendet på telefonens gränssnitt och apparna Chroma och Razer Cortex. Cortex är en app som låter dig skräddarsy hur den lysande loggan på baksidan av telefonen ska bete sig och Razer Cortex är specialläget för spel så du kan se till att inte bli störd av appaviseringar mitt i spelet och optimera prestandan.

Kameraappen ingen höjdare

Bland de unika apparna är kameraappen utöver de jag nämnt en av de viktigare. Den hör tyvärr inte till de bättre vi sett och begränsar därför en del. Appen i sig är ganska överskådlig och bland de funktioner som finns hittar vi till exempel två gångers optisk zoom och i appen i sig finns panoramaläge samt ett särskilt skönhetsläge för selfies. I övrigt lyser funktionerna med sin frånvaro. Jag tror först att kameraappen saknar det porträttläge som är så populärt hos alla tillverkare sedan ett par år, men jag hittar det under menyvalet “Stående”. Det visar sig vara en dålig översättning från engelskans portrait och jag upptäcker funktionen framförallt för dess begränsningar. Porträttläget brukar kräva att man är en bit från motivet och det är just det jag märker när jag testar det “stående” läget som alltså borde heta porträtt. Bättre bilder med oskärpa i bakgrunden får jag snarare om jag går närmare motivet och använder kamerans autoläge. Få funktioner i kameraappen alltså, så begränsat porträttläge, ingen slowmotion och inte heller något proffsläge där du själv kan leka mer detaljerat med olika inställningar.  

Bilderna blir relativt bra men i lite sämre ljus kan den inte mäta sig med de bästa idag. De dubbla kamerorna i Razer Phone 2 innebär att vi får två gångers optisk zoom. 

Android (alltid) en räddare

Google och deras operativsystem Android som finns här i version 8.1, inte den senaste versionen alltså, gör givetvis att de flesta funktionerna vi kan önska oss finns här. Till exempel provar jag att använda Razer Phone 2 med Googles i Sverige nylanserade betaltjänst Google Pay för att betala med mobilen i butik. Det fungerar så klart här lika bra som i andra Androidmobiler. Sett till hårdvara erbjuder Razer Phone 2 till skillnad från föregångaren trådlös laddning men den har jag under testperioden en hel del problem med. Av de fyra olika trådlösa laddare jag testar tillsammans med Razer Phone 2 så är det bara med en jag lyckas få det att funka och då är det väldigt noga med exakt hur telefonen ligger. Nyttan är alltså klart begränsad.   

I dagens konkurrens har Razer Phone 2 än svårare att sticka ut positivt i mängden än vad föregångaren hade för ett år sedan. När de mest särskiljande dragen är den lysande logotypen på baksidan och det kantiga, lite otympliga formatet är det svårt att rekommendera Razer-mobilen framför någon av konkurrenterna. 

Batteritest

 

Batteriets videotid: 6 h 14 min

 

Frågor och svar

Hur är spelupplevelsen och utbudet på spel?

Prestandan är visserligen i nivå med andra flaggskepp idag, men inget direkt extra utöver det. Dessutom märker jag att telefonen lätt blir varm vid belastning. Tittar vi sedan på spelutbud är det tydligt att Apple och deras Iphone har en stor fördel när det gäller såväl prestanda som utbud på spelappar i sin Appstore.

Kvalitetskänslan här då, är den bra?

Den är ganska bra. Razer har glas på både fram och baksida, men när jag trycker och böjer lite på telefonen knakar det och ger med sig en aning och det känns inte helt förtroendeingivande. 

Var finns telefonen att köpa?

Operatören Tre har ensamrätt inledningsvis, och kommer även senare vara ensam operatör som säljer den. Senare kommer telefonen dock även till exempelvis Inet och Webhallen.

Ett alternativ:

Spelmobilen

Det finns andra spelmobiler, som Rog Phone och Black Shark, men till priset av en Razer Phone 2 kan du även hitta en Iphone och där är såväl prestanda som spelutbud svårslaget.

Exempelbild från kameran

Bilderna blir ofta bra, men kameraappen är rörig trots att den inte har lika många funktioner som konkurrenterna. I sämre ljus är kameran inte heller lika bra som konkurrenterna.

Betyg

Telefoni & Data
8/10
Media & Skärm
7/10
System & program
7/10
Användarupplevelse
6/10
Material & kvalitet
7/10
Totalbetyg
70%

Fakta

Allmänt

Modell Phone 2

Tillverkare Razer

Lanseringsdatum 2018-11-23

Mått 158,5 x 79 x 8,5 mm

Vikt 220 g, 110 %

Pris 9700 kr

System Android

Systemversion 8.1

Chipset Snapdragon 845

Processor 4 x 2,8 GHz , 4 x 1,7 GHz

Nät

GSM-band 850 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 1900 MHz

3g-band 850 MHz, 900 MHz, 1700 MHz, 1800 MHz, 1900 MHz, 2100 MHz

LTE-hastighet Cat 18 (1200 Mbit/s ner, 150 Mbit/s upp)

4g-band Band 1 (2100 MHz), Band 3 (1800 MHz), Band 4 (1700 MHz), Band 7 (2600 MHz), Band 8 (900 MHz), , Band 20 (800 MHz), Band 38 (2600 MHz TDD)

Dubbla simkortsplatser Ja

Skärm

Mått 5,72 tum, 86 %

Upplösning 2560 x 1440 pixel

Pixeldensitet 513 ppi, 121 %

Typ LCD - IPS

Minne

RAM-minne 8 GB, 82 %

Lagringsminne 64 GB

Minneskortplats Ja

Kamera

Upplösning 12+12 Megapixel, 20 %

Kameraknapp Nej

Fotobelysning Fotolampa

Videoinspelning, upplösning 3840 x 2160 pixel

Frontkamera Ja

Upplösning på frontkameran 8 megapixel, 33 %

Anslutningar

Anslutningskontakt USB Typ C

Hörlursuttag Nej

Bluetooth 5.0

Wifi 802.11 a/b/g/n/ac

GPS Ja

Batteri

Kapacitet 4000 mAh, 81 %

Uppmätt videotid 6 tim, 14 min

Trådlös laddning Ja

Övrigt

Tålig Vattentät

FM-radio Nej

NFC Ja

Fingeravtrycksläsare Ja

Stereohögtalare Ja

IP-klass IP67

Benchmark-tester

Antutu 7.0 281406

Geekbench 4: CPU Single-core 2404

Geekbench 4: CPU Multi-core 8943

Geekbench 4: Compute 13466

GFXBench Manhattan ES 3.0 Onscr. 54 FPS, 63 %

GFXBench T-Rex Onscreen 88 FPS

3DMark Slingshot Extreme OpenGL 4159

3DMark Slingshot Extreme Vulkan/ 3162

Google Octane 14760, 36 %

Jetstream 1.1 86,364

Vattentålig

Högt ljud i högtalarna

Bra prestanda

Kameran

Otympligt format

Tveksam kvalitetskänsla

Trådlös laddning opålitlig