SPONSRAD ARTIKEL
Swish fortsätter sin tillväxt
Swish är Sveriges mest populära mobila betallösning. I januari 2019 har drygt 6,7 miljoner privatanvändare Swish och 63 procent av alla svenskar swishar varje vecka. Betaltjänsten lanserades i december 2012 och har vidareutvecklats varje år.
Antalet användare ökar med cirka 100 000 varje månad och trots att konkurrerande appar har släppts fortsätter Swish att växa. Både under 2017 och 2018 var Swish Sveriges mest rekommenderade varumärke. År 2016 lanserade Swish en specialanpassad version för e-handel, men efter stora driftstörningar under året stängdes tjänsten ner. Den 30 januari 2017 nylanserades Swish för handel och tjänsten har bland annat integrerats med Izettles system för mobila betalningar. Idag kan e-handel, m-handel, mindre företag och organisationer låta kunder betala genom den mobila betalningslösningen.
Totalt har 180 000 företag anslutit sig till Swish och bland dessa finns stora svenska bolag som Svenska Spel, Lindex, Stadium och SJ. Under 2018 valde 60 procent av alla resenärer med SJ att betala sin biljett med Swish och fyra miljoner resor betalades genom appen. I januari 2019 blev det även möjligt att spela casino med Swish när det stora spelföretaget LeoVegas började erbjuda betaltjänsten. Fler spelbolag förväntas implementera betallösningen och det är möjligt att hitta fler casinon via Casivo som accepterar mobila betalningar.
Välgörenhetsorganisationer som Rädda Barnen, Unicef Sverige och Barncancerfonden tar idag emot donationer via Swish. Enligt egna uppgifter har många välgörande organisationer fått mer donationer sedan de började använda betaltjänsten. Radiotjänstens insamlingskampanj Världens barn har tidigare nämnt att de når en yngre målgrupp genom att använda Swish. Sedan 2017 kan dessutom bolag, föreningar och organisationer använda sig av QR-koder för att erbjuda ännu snabbare betalningar.
Betala skatt eller gör donationer med Swish
Även myndigheter använder sig idag av betalningstjänsten. Från och med den 10 november 2018 blev det möjligt för privatpersoner att betala in skatt till Skatteverket via Swish. Det går enbart att betala in 15 000 kronor per dygn och behöver man betala mer får man dela upp betalningen. Enligt Skatteverket lade det till betalningsalternativet eftersom det fanns en stor efterfrågan:
- Många har angett att de vill betala med Swish, när vi har ställt frågor om framtida betalningslösningar. Det är enkelt och smidigt och dessutom innebär det mindre risk för fel, eftersom de enda siffror man behöver ange är beloppet man ska betala och sitt eget telefonnummer, säger Kennet Mattsson, tillförordnad sektionschef på Skatteverket.
Fortsatt expansion trots konkurrens
Getswish AB som är företaget bakom Swish ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna. Under 2017 nådde bolaget ett positivt resultat för första gången på 11 miljoner kronor och den totala omsättningen var 89 miljoner kronor. Trots framgången menar vissa experter att framtiden för Swish är osäker. Det beror delvis på grund av konkurrenter som Square, Klarnas betaltjänst Wavy och Paypals Swish-liknande tjänst PayPal.me. Även Facebook har rullat ut en betalningstjänst som låter medlemmar skicka pengar genom messenger. Trots den ökade konkurrensen ser Getswish positivt på framtiden:
- Alla indikationer tyder på att vi kommer att se en fantastisk utveckling även i år. De privata användarna ökar fortfarande och jag räknar med att nå 400 miljoner transaktioner i år, vilket är en tillväxt på cirka 50 procent, säger Getswish VD Anna-Lena Wretman till Dagens Industri.
I samma artikel nämner hon att Swish kommer att fokusera på att lansera betalningstjänsten i andra europeiska länder.
- Betalsystemen blir alltmer globala, så det är ett naturligt steg i utvecklingen att man ska kunna använda Swish för att köpa en kaffe i Rom, Paris eller Köpenhamn. Det är bara en tidsfråga innan det blir verklighet, säger Wretman.