Annons från Motorola

Motorola och Pantone: ett exklusivt partnerskap i färgernas värld

Precis som att Motorola sedan länge är en ledande utvecklare av mobiltelefoner är Pantone en institution inom design när det kommer till valet av färger. Genom ett exklusivt samarbete vävs bådas kunskaper och erfarenheter samman till unika produkter som sticker ut – både vad gäller prestanda och utseende.

– På Motorola är vi stolta över vårt exklusiva partnerskap med Pantone, säger Oscar Fernandez Thunström som är Nordenchef på Motorola och berättar att Motorola arbetar mycket strategiskt med Pantone för att välja färger till de olika produkterna de erbjuder.

Lika mycket som Motorola tror på mobiltelefonerna som ett sätt att binda samman människor tror de alltså också på färgernas kraft. I båda fallen handlar det om sätt att uttrycka sig och om kommunikation. För färger är inte bara något som förhöjer upplevelsen av en produkt – de är också ett uttryck för känslor. 

– Färg och design är viktigt för oss på Motorola, säger Stine Jespersen, marknadschef på Motorola i Norden. 

– Särskilt viktigt för oss är att möjliggöra för våra användare att lyfta fram sin egen personlighet och egna stil. Där är partnerskapet med Pantone en viktig byggsten, fortsätter hon. 

Det är bakgrunden till Motorolas exklusiva samarbete med Pantone, världens ledande institution för färger och skaparen av ett standardiserat system för det. Pantone Matching System är sedan länge en måttstock inom design, arkitektur och trycksaker. Men även produkter, där valet av färg spelar en viktig roll för både utseendet och upplevelsen. 

Som enda mobiltelefontillverkare i världen med detta partnerskapet kan Motorola använda sig av den samlade erfarenheten och expertisen hos Pantones färgforskare. Tillsammans med Motorolas ingenjörer och designers skapas tekniskt banbrytande produkter förpackade i de senaste färgtrenderna. Samarbetet ger också Motorola exklusiv rätt att lansera produkter som använder Pantones officiella färger. Inklusive den prestigefyllda “Colour of the Year” som sedan 1999 utses varje år av Pantones färgexperter som en färg som återspeglar trender och utvecklingar i samhället.

Årets val heter PANTONE 17-1230 Mocha Mousse, där den senare delen i namnet säger allt. Den ljusbruna färgen är mjuk och varm med samma toner som hittas i en kopp choklad eller nyansen som uppstår när en kopp skummad mjölk blandas med en rykande het espresso. 

– Mocha Mousse understryker vikten av att njuta av stunden - en påminnelse om att uppskatta livets enkla nöjen. Mocha Mousse inspirerade oss också till att skapa ett nytt ytmaterial till viss del skapat av kaffesump. Dess varma och behagliga essens förkroppsligade den här nyansens sensoriska natur och uppmuntrade användarna att ta hand om sig själva och njuta av livets enkla nöjen, säger Ruben Castano som ansvarar för kundupplevelser och design hos Motorola.

Som ett resultat av samarbetet kommer Motorola Edge 50 Neo och Motorola Razr 50 Ultra i PANTONE 17-1230 Mocha Mousse. Edge 50 Neo erbjöds redan innan i fyra olika färger som också de tagits fram inom Motorolas långsiktiga partnerskap med Pantone. Nu alltså i ännu en, exklusiv färg som står för stunder av glädje i vardagen och känslan av att stanna upp och mellan sysslor och jobb. Med det kommer modellen, som tagits fram för att klara tuffa tag under dygnets alla aktiviteter med ett batteri som håller i upp till 34 timmar och kan laddas på endast 11 minuter med TurboCharge, med en både stilig och stryktålig design.

– Vi använde Mocha Mousse på två olika enheter eftersom den här färgen är otroligt mångsidig och snygg. Det ger våra kunder fler alternativ för kontakt, glädje och att uttrycka sig själva. Vi är oerhört stolta över de produkter som bär Pantone Colour of the Year 2025 och vårt mångåriga strategiska partnerskap med Pantone, säger Ruben Castano.

Samarbetet mellan Motorola och Pantone sträcker sig även till hur färger upplevs när telefonen används. Som världens första smarta telefon kommer Motorola Edge 50 Neo med Pantone™ Validated skärm och en kamera som är Pantone SkinTone™ Validated. Det ger den unika egenskaper för att både visa och fånga färgerna omkring oss genom att sätta en ny standard för färgåtergivning. Efter noggrann utveckling och rigorösa tester enligt strikta graderingskriterier garanterar Pantone SkinTone™ att telefonens skärm visar hela spektrumet av färger enligt Pantones standardiserade och branschledande system. Enkelt sagt: Motorola Edge 50 Neo visar världen i all dess färgprakt som den faktiskt ser ut. 

Lika stort fokus har lagts på utvecklingen av kameran hos Motorola Edge 50 Neo. Med Pantone SkinTone™ garanteras att huvudkameran med 50 megapixel samt linserna för tele och vidvinkel alla levererar naturliga och verkliga hudtoner för alla som förevigas. 

Samarbetet mellan Motorola och Pantone sätter därmed nya standarder för mobiltelfoner. Både när det kommer till teknisk färgprestanda och telefonens design med en unik, personlig stil. Och en påminnelse om att inte glömma bort att njuta i vardagen.