-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Företaget bakom Marshall Headphones och Urbanears
Zound ökar – varumärket Marshall en viktig del i framgången

Det svenska företaget bakom varumärkena Urbanears och Marshall Headphones ökade omsättningen med 33 procent förra året.
Unicorns brukar man kalla startupföretag som vid det här laget varit så framgångsrika att de värderas till över en miljard dollar. På listan över svenska företag som får räknas in i den kategorin finns Zound Industries.
Zound säljer hörlurar och högtalare främst under två varumärken. Dels det egna märket Urbanears där hörlursserien Plattan förmodligen är mest känt, dels licensierar man varumärket Marshall. Under hösten förlängde Zound sitt licensavtal till 2033 och i samband med det fick Marshall aktier i Zound till ett värde av 68,3 miljoner. Totalt värderades då företaget till 1,37 miljarder. Enligt företagets budget för 2018 bedömdes Marshall-produkterna stå för 88 procent av omsättningen.
När Zound nu publicerat sitt resultat för 2018 fortsätter företaget att växa kraftigt. Under året ökade omsättningen med 33 procent till 1,8 miljarder kronor.
I pressmeddelandet uppger inte företaget hur stor vinst man gjorde. Förra året var vinsten 60,5 miljoner på en omsättning om 1,4 miljarder kronor.