Företaget bakom Marshall Headphones och Urbanears

Zound ökar – varumärket Marshall en viktig del i framgången

Det svenska företaget bakom varumärkena Urbanears och Marshall Headphones ökade omsättningen med 33 procent förra året.

Publicerad Senast uppdaterad

Unicorns brukar man kalla startupföretag som vid det här laget varit så framgångsrika att de värderas till över en miljard dollar. På listan över svenska företag som får räknas in i den kategorin finns Zound Industries.

Zound säljer hörlurar och högtalare främst under två varumärken. Dels det egna märket Urbanears där hörlursserien Plattan förmodligen är mest känt, dels licensierar man varumärket Marshall. Under hösten förlängde Zound sitt licensavtal till 2033 och i samband med det fick Marshall aktier i Zound till ett värde av 68,3 miljoner. Totalt värderades då företaget till 1,37 miljarder. Enligt företagets budget för 2018 bedömdes Marshall-produkterna stå för 88 procent av omsättningen.

När Zound nu publicerat sitt resultat för 2018 fortsätter företaget att växa kraftigt. Under året ökade omsättningen med 33 procent till 1,8 miljarder kronor.

I pressmeddelandet uppger inte företaget hur stor vinst man gjorde. Förra året var vinsten 60,5 miljoner på en omsättning om 1,4 miljarder kronor.

Källa