Kampen om jättemarknaden

Xiaomi utmanar Samsung om smartphone-tronen i Indien

Det råder en hård kamp mellan mobiltillverkarna när det kommer till den enorma indiska marknaden. Och efter att ha varit den tidigare solklara ledaren i landet får Samsung nu se sig utmanade av kinesiska Xiaomi, som enligt vissa analytiker redan hunnit förbi.

Publicerad Senast uppdaterad

Indien är med sina smått förbluffande 1,324 miljarder invånare självfallet en extremt attraktiv marknad för alla företag. Och telefontillverkarna utgör förstås inget undantag. Tvärtom. Indien rapporterades i höstas vara den näst största marknaden i världen efter Kina, detta efter att man i många år fått se sig slagna av USA. Det är måhända inga high end-enheter som säljs primärt, men tillverkare med många modeller i budget- och mellansegmenten har en hel del att hämta i det enorma landet. Fajten om förstaplatsen i Indien har sedan en lång tid tillbaka stått mellan Samsung och Xiaomi, och enligt analysfirman Canalys ska kinesiska Xiaomi nu ha gått förbi den koreanska elektronikjätten. 

Mycket snabb ökning

Så sent som 2016 låg Xiaomis marknadsandel i landet på 9 procent. Då låg Samsungs marknadsandel på hela 25 procent. Men en hel del tycks ha hänt på den korta tiden sedan dess, för enligt Canalys-siffrorna så ska Xiaomi nu ha en marknadsandel på 25 procent, medan Samsungs andel sjunkit till 23 procent. De färska siffrorna gäller sista kvartalet 2017. Men Samsung slår bort uppgifterna och hävdar att de fortfarande är i särklass störst med en marknadsandel på hela 40 procent i landet. Detta med hänvisning till siffror som den tyska analysfirman GfK tagit fram. 

Källa