Fortsatt uppåt för Apple
Xiaomi och Huawei tar andelar från Samsung
Tre av världens fem största smartphonetillverkare har sin bas i Kina. Och växer fort.
Kinesiska Xiaomi grundades 2010 och sitter nu på en beundransvärd fjärdeplats i analyshuset Gartners lista över världens fem största smartphonetillverkare för tredje kvartalet 2014. På femteplatsen finns Lenovo och på tredjeplatsen Huawei. Med omkring 15 miljoner skeppade enheter under tredje kvartalet 2014 är dock ingen av dessa tillverkare i närheten av marknadens nummer ett, Samsung, med sina 73,2 miljoner skeppade enheter. Apple behåller samtidigt sin andra plats med totalt över 38 miljoner enheter.
Xiaomi, Huawei äter upp Samsungs andelar
Situationen ser ut att vara lite bekvämare för marknadens tvåa, Apple – som dessutom spås slå försäljningsrekord undre kommande kvartal – än för marknadsledaren Samsung. Det är nämligen så att medan Apple ökade sin marknadsandel mellan andra och tredje kvartalet till 12,7 procent (från 12,1 procent) minskade Samsung sin andel med 7,7 procentenheter till 24,4 procent. Samtidigt ökade Xiaomi sin andel med 3,7 procentenheter till 5,2 procent och Huawei med 0,6 procentenheter till 5,3 procent. Lenovos minskade något under perioden, till 5 procent från 5,2 procent. Men även tillverkare som ligger utanför topp-fem, varav en lång rad tillverkare från gissningsvis Kina och Indien, ökade marknadsandelar och stod för 47,5 procent av marknaden. Just Kina är marknaden där Samsung tappade stort under kvartalet; försäljningen minskade med så mycket som 28,6 procent i det land som är Samsungs största marknad. Där är Xiaomi störst idag.
Låg lönsamhet för Xiaomi
Xiaomi har tidigare sagt att deras mål var att tjäna pengar på internettjänster, inte i första hand genom att sälja hårdvara. För att förverkliga detta gällde det då att sälja stora volymer av telefoner. Sagt och gjort, med en tydlig negativ effekt på vinstmarginaler, som visar sig vara även tunnare än bolaget tidigare kommunicerat.
Enligt Android Authority uppgick Xiaomis resultat till 56 miljoner dollar under 2013 medan omsättningen var 4,3 miljarder dollar. För bara en månad sedan hade Wall Street Journal fått tag i dokument som Xiaomi använt i samband med en finansieringsrunda och som indikerade att resultatet var 566 miljoner dollar. Det innebär en vinstmarginal på väl under två procent. Det kan jämföras med Apples 28,7 procent och Samsungs 18,7 procent. Siffrorna är däremot i linje med vad Xiaomi tidigare kommunicerat och vi, liksom Android Authority, undrar om det helt enkelt kan handla om ett koma-misstag.
Försäljning av traditionella telefoner störtdyker
Smartphone-försäljningen exploderar i tillväxtmarknader, i synnerhet Östeuropa och Afrika, och fortsätter att avta i Europa, med en 5,2 procentig minskning. Men försäljning av traditionella telefoner störtdyker med en minskning på 25 procent under kvartalet. I och med att smartphones blir billigare finns det snart inga anledningar alls att köpa traditionella telefoner. Idag står smarta telefoner för 66 procent av världens alla sålda telefoner men Gartner spår att dessa står för 9 av 10 telefoner år 2018.
Marknadsandelar – Smartphones
Tredje kvartalet 2014 (andra kvartalet 2014)
- Samsung 24,4% (32,1%)
- Apple 12,7% (12,1%)
- Huawei 5,3% (4,7%)
- Xiaomi 5,2% (1,5%)
- Lenovo 5,0% (5,2%)
- Övriga 47,5% (44,5%)
Totala antalet sålda smartphones: 301 miljoner (250 miljoner)
Källa: Gartner
Marknadsandelar – Mobila opeativsystem
Tredje kvartalet 2014 (andra kvartalet 2014)
- Android 83,1% (82,0%)
- Ios 12,7% (12,1%)
- Windows 3,0% (3,6%)
- Blackberry 0,8% (1,8%)
- Övriga 0,4% (0,6%)
Källa: Gartner