Mer pengar, färre annonser
X arbetar med nya prenumerationer
Det kan bli möjligt att använda X utan några som helst annonser, men du kommer att få öppna plånboken.
Just nu finns det två olika versioner av X (före detta
Twitter) – gratisversionen, samt X Premium som ger tillgång till
extrafunktioner som längre texter, redigeringsmöjligheter med mera. Nu har dock
kodgrävare upptäckt programkod i X-appen som tyder på att X kan komma att bryta
upp prenumerationstjänsten till tre delar benämnda Basic, Standard och Plus.
Programmeringen avslöjar inte speciellt många detaljer om
vad som kommer att skilja de tre versionerna åt, bortsett från en detalj; Basic
kommer att visa den fulla mängden annonser, Standard häften så många annonser,
medan Plus inte kommer att visa några annonser alls.
Det framgår inte vad det kommer att bli för prisskillnader,
i vilken av de tre som befintliga användare kommer att hamna, eller när
förändringen är tänkt att genomföras.
X fick även rubriker nyligen då företagets nuvarande VD
Linda Yaccarino talade på Vox Medias konferens Code 2023. Vid ett tillfälle
visade Yaccarino upp sin iPhone för publiken för att visa sina favoritappar,
varvid folk lade märke till att hon inte hade X-appen bland dessa. Detaljen att
Yaccarino saknade appen på startskärmen ledde till en hel del negativa effekter
för företaget, inte minst eftersom meta-appar som Instagram och Facebook fanns
på skärmen.