-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Efter kritiken
Wywallet gör det enklare med sms-köp

Privatpersoner som betalar via sms måste idag registrera sig. I dag lanserar Wywallet en ny lösning som ska göra hela registreringsprocessen enklare.
Införandet av registrering för sms-köp i februari möttes av kritik från tidigare användare och ledde till ett bortfall av sms-transaktioner för handlare och välgörenhetsorganisationer. Enligt uppgifter från Svenska Röda korset ska man ha tappat så mycket som 92 procent av sina sms-gåvor sedan de nya reglerna infördes.
Med sin nya lösning lovar mobiloperatörernas betaltjänst Wywallet att det ska bli enklare att betala via sms.
Den nya lösningen innebär att den som handlar via sms informeras via ett sms om att man handlat via Wywallet och att man accepterar att betala för framtida sms-köp via Wywallet. Mobilabonnenten kan sedan tacka nej till att vara kund eller avregistrera sig om den inte vill fortsätta använda tjänsten.
– Sms är en mycket uppskattad kanal för betalningar. Det är dock många som upplevt att kravet på registrering gjort det krångligt att fortsätta med sms-betalningar som innan. Vi har lyssnat på detta och tagit fram en enklare lösning. Vi är övertygade att det kommer att uppskattas av de som vill kunna använda sms som betalkanal, säger Adam Hasslert, marknadschef på Wywallet, i ett pressmeddelande.