Grundaren satsar på nytt

Withings gör comeback efter att ha köpts tillbaka från Nokia

Withings-grundaren Eric Carreel

Withings blev Nokia Health 2016. Och nu blir Nokia Health åter Withings. Grundaren Eric Carreel meddelar nu nämligen att han kommer att blåsa nytt liv i varumärket efter att Nokia sålt tillbaka verksamheten till honom.

Publicerad Senast uppdaterad

Withings grundades i Frankrike sommaren 2008 och blev snart ett relativt känt varumärke på området digitala hälsoprodukter. Företaget låg bland annat bakom den första uppkopplade personvågen på konsumentmarknaden någonsin och släppte även bland annat en blodtrycksmätare och ett smart digitalt system för sömnkoll. Företaget kom att bli något av en galjonsfigur för den franska techindustrin. Finska Nokia köpte dock verksamheten 2016 och skapade i och med det sin egen hälsodivision Nokia Health. Nokia betalade inte mindre än 1,7 miljarder kronor för Withings men satsningen lyckades inget vidare, och för en tid sedan kom uppgifter om att Nokia ville sälja verksamheten. Det kom även uppgifter om att de franska grundarna var intresserade av att ta tillbaka varumärket, och inom kort var affären ett faktum. Och nu meddelar grundaren Eric Carreel att Withings ska göra comeback under sitt gamla namn. 

Bredare produktflora

Till skillnad från tidigare så ska Withings nu inte primärt fokusera på konsumentorienterad elektronik. Istället kommer man att bredda sig och ta fram produkter som går lite mer på djupet och som riktar sig mot vårdindustrin i högre grad. ”Vi måste koncentrera våra ansträngningar på att ta fram verktyg för mer avancerad mätning och tjänster som kan förebygga kroniska sjukdomstillstånd” säger Carreel i ett uttalande. Withings kommer även fortsättningsvis att ha sin bas i Frankrike, men man kommer även att ha en viss närvaro även på annat håll i form av kontor i både USA och Asien. Man kommer också att fortsätta sälja en del av de produkter som släpptes under varumärket Nokia Health, åtminstone fram till dess att Withings återlanserats som ett eget varumärke.

Källa