-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Krympande surfplattemarknad
Windowsplattor tar marknadsandelar

Plattor som är hybrider mellan Windowsdatorer och surfplattor tar marknadsandelar på en krympande marknad för surfplattor.
Strategy Analytics har sammanställt försäljningssiffror för surfplattor under tredje kvartalet 2016, och jämfört med samma kvartal året innan har försäljningen minskat med 10 procent. Man ser det inte så mycket som en tilbakagång i popularitet för surfplattor som en mognad, där de flesta som vill ha en platta nu redan har en och bara köper om de behöver en ny.
Att Apple ökar sin marknadsandel från 19,1 till 19,9 procent betyder således bara att man tappar försäljning långsammare än marknadssnittet. En kategori som däremot genuint ökar är hybrider mellan datorer och plattor med Windows som operativsystem. Enligt Strategy Analytics visar deras analys att folk vill ha en enhet som verkligen kan tjänstgöra som dator när det kniper, och är beredda att betala lite mer för det.
Flera av de stora tillverkarna av surfplattor för Android, som Huawei och Samsung har också börjat styra över till Windows som surfplattesystem.
Ytterligare en siffra värd att nämnas är marknadsandelen för Amazon. De uppvisade en rejäl ökning tack vare sin Fire Tablet som säljs för 50 dollar, drygt 500 kronor.
