-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Inför Mobilgalan 2014
Widespace vill vara mobilannonseringens Ferrari

Redan innan Apple hade lanserat Iphone såg Widespace annonseringspotentialen i smarta mobiler.
Grundat redan 2007 såg Widespace mobilannonseringen ta fart på allvar 2011. Året därefter växte bolaget med över 200 procent och ytterligare ett år senare vann det en Guldmobil för Årets mobila marknadsföring 2013.
– Det var grymt kul. Roligt att uppmärksammas efter mycket hårt slit, minns Patrik Fagerlund, medgrundare och vd på Widespace.
– Ett bevis på att vi gör rätt i en branch som växer och förändras väldigt snabbt.
Mobilannonseringens Ferrari
Inte bara mobilannonseringsbranschen men även Widespace hade då vuxit snabbt och gått från två till 122 anställda och från att finnas på en till att ha kontor på åtta marknader. Efter Guldmobilvinsten har man expanderat till ytterligare en:
– Italien, där vi benämns “La Ferrari del mobile advertising”, vilket är lite kul, berättar Patrik Fagerlund.
För att bli en mobilannonseringens Ferarri har Widespace sett till att utvecklas med sin bransch; lagt till nya sajter och appar till sitt nätverk och twistat den teknologi som styr annonser inte bara utifrån kanal men även efter målgrupper, tider, dagar, väder, platser, operativsystem och mobilmodeller.
– Sedan har vi lanserat Adsync, vårt initiativ att tidsoptimera TV med mobilkampanjer för att möta second screen-beteendet, säger Patrik Fagerlund.
Nya beteenden – nya lösningar
Second screen-beteendet, att titta på TV och en annan skärm samtidigt, är bara ett av flera exempel på hur mobilen har förändrat vår mediekonsumtion. Och Widespace räknar både med att mobilanvändandet kommer att fortsätta förändras – och att stå beredda med annonslösningarna.
– Vi kommer att fortsätta att försöka leda utvecklingen för att mobilen som kanal skall få sin rättvisa andel av annonsinvesteringarna, säger Patrik Fagerlund.
Se alla vinnare av Guldmobilen 2013 här.
Läs mer om Mobilgalan 2014 här.
Har du förslag på vilka som ska nomineras till årets Guldmobil?
Här kan du föreslå tjänster, företag, innovationer eller personer som förtjänar en Guldmobil.
OBS! Förslagen behöver vi senast den 29 september.
JURYNS MOTIVERING
En miljard annonser i månaden talar för sig självt. Detta företag nöjer sig dock inte bara med de framgångsrika lösningar som företaget redan säljer utan fortsätter att skapa nya innovativa format, exempelvis världens första röststyrda annons i mobilen.