-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Färska siffror från analysfirman App Annie
Whatsapp nu populärare än Facebook-appen globalt

Facebooks köp av meddelandetjänsten Whatsapp 2014 verkar av allt att döma ha varit en vettig investering. Nu har nämligen Whatsapp-appen blivit större än Facebook-appen globalt.
Det är analysfirman App Annie som kommer med siffrorna, som är baserade på uppskattningar. Och enligt dem så ska Whatsapp-appen redan i september förra året för första gången ha passerat ägarbolaget Facebooks egen huvud-app, och därefter ska man ha hållit ställningarna som den starkaste Facebook-ägda appen globalt. Slår man ut siffrorna över hela 2018, så var dock Facebook-appen snäppet mer populär. Men tittar man på enskilda länder, så har Whatsapp faktiskt varit större under hela det gångna året. Några av de länderna är Storbritannien, Schweiz, Spanien, Singapore, Nederländerna, Hongkong, Tyskland och Finland.
Inte lika stort i USA
Whatsapp är däremot inte på långa vägar en lika stark app i USA som på andra håll i världen. Där kniper Facebooks huvudapp och meddelandetjänsten Messenger topplaceringarna, medan Whatsapp inte ens tar sig in på topp 10. En talesperson för Whatsapp har valt att inte kommentera App Annie-siffrorna, vilket är aningen anmärkningsvärt. Sedan Facebook köpte tjänsten så har man varit motvilliga när det handlat om att offentliggöra användarsiffrorna. Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg valde vid den senaste kvartalsrapporten att inte redogöra för Whatsapps aktiva användarbas, utan nöjde sig med att presentera en siffra för alla Facebooks appar tillsammans.