-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
-
PLUS
Första intrycket: Moto AI beta – smygtitt och förhandstest
-
PLUS
Krönika: Hårdvaran i Galaxy S25 nästan sekundär för Samsung
Microsoft tycks ha ändrat sig
VR-stöd inte längre aktuellt för spelkonsolen Xbox One

Den som hade hoppats på att få spela VR-spel på sin Xbox One-konsol hoppas förgäves. Microsofts marknadschef Mike Nichols har nu nämligen avslöjat att några sådana planer inte längre finns.
Många hade nog hoppats på en lösning i stil med Sonys Playstation VR för Xbox One, men den saken lär det inte bli någonting av. Detta då Microsofts marknadschef nu officiellt konstaterat att man inte kommer att satsa på vare sig VR eller MR (mixed reality) för bolagets spelkonsoler. ”Vårt perspektiv har hela tiden varit att pc:n är den bästa plattformen för uppslukande upplevelser i VR och MR” säger Nichols. Något VR-headset för Xbox One – eller Xbox One X, för den delen – lär vi alltså inte få se, vilket är aningen märkligt med tanke på att Microsoft tidigare hävdat det.
Stark kontrast mot tidigare
Det var i samband med lanseringen av den extra kraftfulla Xbox One X som Microsofts Xbox-chef Phil Spencer hävdade att ”den här hårdvaran är skräddarsydd för att ta konsolindustrin mot 4K-gaming och högupplöst VR”. Spencer sade också att hårdvaran skulle medge högkvalitativa VR-upplevelser utan att ge avkall på prestanda. Microsoft har dock bekräftat att Nichols kommentarer stämmer och att man nu väljer att fokusera på pc-plattformen när det gäller VR och MR.