-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Stora i Asien
Vivo öppnar kontor i Ukraina – ett steg närmare EU

Vivo är ett av världens bäst säljande smartphonemärken, men har ännu ingen nämnvärd närvaro i Europa. Nu tycks man dock ha tagit ett rejält steg häråt.
Det kinesiska varumärket Vivo ägs av den jättelika techkoncernen BBK Electronics som även står bakom Realme, Oppo och Oneplus. Vivo grundades 2009 och hade 2015 tagit sig in på listan över de tio största telefontillverkarna i världen. Man har även gjort sig kända för att ofta lansera telefoner med spännande tekniska lösningar, och man var bland annat först med att lansera en telefon med fingeravtrycksläsare under skärmglaset. Men Vivo har trots framgångarna och trots all den uppmärksamhet man fått genom åren fortfarande en försumbar närvaro i Europa. Nu tycks man dock ta ett stort steg mot att etablera sig även i vår del av världen, då man öppnar ett kontor i Ukraina. Det har avslöjats av en rad jobbannonser som publicerats, och dessutom finns redan konton hos Facebook och Instagram redo.
Primärt två telefoner aktuella
Det är framför allt telefonmodellerna Vivo V15 Pro och Vivo Y17 som ska vara aktuella för den ukrainska marknaden, där man nu rekryterar personal inom pr och marknadsföring, design och försäljning. Den närmaste etablering Vivo haft i närheten av Europa sedan tidigare har varit i Ryssland, där märket också är mycket populärt. Det är oklart huruvida man planerar att expandera till ännu fler marknader närmare Europa inom den närmaste framtiden, men nu finns man åtminstone på horisonten.