-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Operatören som flest är nöjda med
Vimla har de mest nöjda kunderna

För första gången är operatören Vimla bäst enligt Svenskt Kvalitetsindex.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har mätt kundnöjdheten inom telekombranschen sedan 1989, och idag avslöjat resultatet av årets telekom-mätning avslöjats. För första gången är det operatören Vimla som tar förstaplatsen för Sveriges mest nöjda mobilkunder. Vimla nådde resultatet 77,6 i kundnöjdhet före Hallon (75,2), Halebop (74,7) och Comviq (73,3). Längst ner på den redovisade listan kom Telenor med 64,9. De senaste åren är det Halebop som vunnit, men de har alltså nu förlorat förstaplatsen. När Mobil tidigare rapporterat om Vimla har det oftast handlat om missnöjda kunder, då kanske beroende på bolagets bonussystem som ger trogna kunder som värvar andra kunder rabatt och därmed gör att de stannar som kunder även om de är missnöjda.
På företagssidan blev den bäst rankade enskilda operatören Telia med 69,7 före Tele2 på 68,7 och Telenor på 68,3.
Enligt SKI håller den långsiktiga trenden i sig att företagskunder blir mer nöjda med sina mobiloperatörer, samt att den negativa trenden i kundnöjdhet bland privatkunder är bruten. Man konstaterar också att servicefrågorna är tillbaka samt att mindre och nischade varumärken går starkt. Däremot anser man att det finns områden hos operatörerna som kan förbättras, inte minst när det handlar om kontakt kring support och klagomål.