Kurvan vände neråt

Vikbara mobiler inte längre lika heta – vikande försäljning för första gången

För första gången vände försäljningssiffrorna neråt för vikbara mobiler.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är inte bara mobilerna som går att vika, även marknaden för vikbara mobiler är nu vikande. Det är statistik från Counterpoint som visar att försäljningen av vikbara mobiler sjönk för första gången. Det handlar visserligen bara om en minskning på en procent under tredje kvartalet jämfört med samma kvartal 2023, men detta trots att både Samsung och Google lanserade nya vikbara mobiler under den perioden. 

Samtidigt visar Counterpoints statistik på Samsungs dominans när det handlar om vikbara mobiler då det enbart var Samsungs försäljning som sjönk av de namngivna tillverkarna. Jämfört med tredje kvartalet 2023 sjönk Samsungs marknadsandel med 21 procent, från 70 procent av marknaden till 56 procent. 

Den näst största tillverkaren är Huawei som steg med 23 procent från 13 till 15 procent och trea blev Honor som steg med 121 procent till 10 procent. Den största ökningen lyckades Xiaomi åstadkomma som ökade med 185 procent och har nu 6 procent av marknaden.