-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Dystert fjärde kvartal
Vikande marknad för wearables

Siffrorna för fjärde kvartalet 2022 visar upp en allt mer splittrad marknad.
Analysföretaget Canalys har släppt sina försäljningssiffror för så kallade Wearables, det vill säga smarta klockor och aktivitetsarmband, för det fjärde kvartalet 2022. Det är dystra siffror för samtliga etablerade tillverkare. Det enda undantaget kan eventuellt sägas vara Apple som fick en större marknadsandel jämfört med fjärde kvartalet 2021, enbart för att de inte själva tappade lika mycket som konkurrenterna. Apples marknadsandel steg från 27,1 procent Q4 2021 till 27,5 procent Q4 2022, medan försäljningen sjönk med 17 procent från 16,5 miljoner enheter till 13,8. Detta medan Google tappade 25 procent av sin försäljning men kom två på listan med 4 miljoner sålda enheter och en marknadsandel på 8 procent.
Tre på listan och med det största tappet på 46 procent av försäljningen, var Xiaomi med 3,6 miljoner sålda enheter och 7,2 procent av marknaden. Huawei och Samsung blev fyra respektive femma.
Den enda kategorin som inte sjönk var ”övriga” med oförändrad försäljning (22,5 miljoner enheter) och marknadsandelen steg från 36,8 till 44,9 procent.
Totalt sjönk försäljningen med 18 procent, från 61 miljoner till 50 miljoner enheter.
