-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
Japansk köpare
Viber sålt för 5,8 miljarder

Kommunikationstjänsten Viber har sålts för 900 miljoner dollar, drygt 5,8 miljarder svenska kronor till japanska Rakuten.
Idag blev det klart att kommunikationstjänsten Viber får en ny ägare i form av Japanska Rakuten. Det cypriotiska företaget köps för 900 miljoner dollar, drygt 5,8 miljarder svenska kronor.
Rakuten äger sedan tidigare bland annat den kanadensiska E-bokläsartillverkaren Kobo, samt en stor andel i Pinterest, och köpet av Viber ska enligt uppgift göra att Rakuten kan öka sin digitala satsning på tillväxtmarknader.
Rakutens VD Hiroshi Mikitani kommenterar köpet med att ”det är en helt ny strategi för oss som kommer att ta Rakuten till en helt ny nivå” och att det hade varit omöjligt att bygga en liknande tjänst på egen hand.
Utöver en användarbas på 300 miljoner användare, merparten av dem i Mellanöstern, Australien, Ryssland och USA ser Rakuten användarbasen som en möjlighet att marknadsföra företagets tjänster till en yngre målgrupp som annars hade varit problematisk att nå.