-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Japansk köpare
Viber sålt för 5,8 miljarder

Kommunikationstjänsten Viber har sålts för 900 miljoner dollar, drygt 5,8 miljarder svenska kronor till japanska Rakuten.
Idag blev det klart att kommunikationstjänsten Viber får en ny ägare i form av Japanska Rakuten. Det cypriotiska företaget köps för 900 miljoner dollar, drygt 5,8 miljarder svenska kronor.
Rakuten äger sedan tidigare bland annat den kanadensiska E-bokläsartillverkaren Kobo, samt en stor andel i Pinterest, och köpet av Viber ska enligt uppgift göra att Rakuten kan öka sin digitala satsning på tillväxtmarknader.
Rakutens VD Hiroshi Mikitani kommenterar köpet med att ”det är en helt ny strategi för oss som kommer att ta Rakuten till en helt ny nivå” och att det hade varit omöjligt att bygga en liknande tjänst på egen hand.
Utöver en användarbas på 300 miljoner användare, merparten av dem i Mellanöstern, Australien, Ryssland och USA ser Rakuten användarbasen som en möjlighet att marknadsföra företagets tjänster till en yngre målgrupp som annars hade varit problematisk att nå.