-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Japansk köpare
Viber sålt för 5,8 miljarder

Kommunikationstjänsten Viber har sålts för 900 miljoner dollar, drygt 5,8 miljarder svenska kronor till japanska Rakuten.
Idag blev det klart att kommunikationstjänsten Viber får en ny ägare i form av Japanska Rakuten. Det cypriotiska företaget köps för 900 miljoner dollar, drygt 5,8 miljarder svenska kronor.
Rakuten äger sedan tidigare bland annat den kanadensiska E-bokläsartillverkaren Kobo, samt en stor andel i Pinterest, och köpet av Viber ska enligt uppgift göra att Rakuten kan öka sin digitala satsning på tillväxtmarknader.
Rakutens VD Hiroshi Mikitani kommenterar köpet med att ”det är en helt ny strategi för oss som kommer att ta Rakuten till en helt ny nivå” och att det hade varit omöjligt att bygga en liknande tjänst på egen hand.
Utöver en användarbas på 300 miljoner användare, merparten av dem i Mellanöstern, Australien, Ryssland och USA ser Rakuten användarbasen som en möjlighet att marknadsföra företagets tjänster till en yngre målgrupp som annars hade varit problematisk att nå.