-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
Topp-30-apparna i App Store i snitt fem år gamla
Vi laddar nu mest ned äldre appar, med ett stort undantag: spel

Färsk statistik visar att vi smartphoneanvändare i huvudsak är intresserade av äldre och etablerade appar. De enda nya appar vi laddar ned i någon större omfattning är spel.
Facebook, Instagram, Google Maps, Spotify. Idel klassiker. Ytterst få nya appar står att finna på topp 30-listan över de mest nedladdade apparna i Apples App Store, där snittåldern för en app nu ligger på cirka fem år. Det kan jämföras med situationen för just fem år sedan, då snittåldern på apparna på samma lista låg på två år. Tendensen är solklar: Vi laddar helst ned äldre och etablerade appar och är inte så intresserade av nya, något som möjligen ger entreprenören Elon Musk rätt i sin åsikt om att de största problemen redan är lösta (även om det handlade om internet i största allmänhet snarare än om just appar).
Spel går mot trenden
Det ser i princip likadant ut i Googles Playbutik, även om snittåldern på topp 30-apparna där är aningen lägre med sina fyra år. 2014 låg snittåldern på apparna på samma lista dock på bara 1,5 år. Men det finns en kategori appar som går mot strömmen och det är spelapparna. Tittar man enbart på spelappar så är 85 procent av dem yngre än två år. Den logiska förklaringen till det är förstås att man tröttnar på spel förhållandevis snabbt, eller helt enkelt spelar klart dem.