-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Tycks ge upp planerna på en oberoende plattform
Vevo lägger ned alla sina mobil-appar och satsar allt på Youtube-närvaron

Musikvideotjänsten Vevo – som för de flesta användare primärt är känd från Youtube – lägger nu ned samtliga sina mobil-appar och sin egen webbportal. I stället kommer man att satsa allt på sin närvaro på Youtube.
Nej, musikvideon är inte död, även om de klassiska musik-tv-kanalerna nu mer mest bjuder på reality-tv och klipp där skateboardåkare gör sig illa. Företeelsen lever kvar primärt på Youtube, och dessutom har musikvideon gjort något av en återkomst i och med musikstreaming-tjänsternas satsning på videoinnehåll. Och den som letat musikvideo-klipp på Youtube någon gång känner med största sannolikhet till Vevo, om än kanske mest som en logga som dyker upp i övre högra hörnet stup i kvarten. Vevo ägs gemensamt av flera av de största skivbolagen i världen och har under en tid försökt skapa sin egen plattform, oberoende av just Youtube. Men den satsningen tycks av allt att döma vara över.
Apparna läggs ned
Vevo meddelar nu själva att samtliga av företagets mobil-appar (tjänsten finns för IOS, Android och Windows Phone) och den konsumentinriktade webbportalen nu ska läggas ned. Istället ska man satsa allt man har på sin närvaro hos just Youtube. Den plötsliga förändringen kan vara resultatet av att Erik Huggers avgick som vd i december 2017. Strategin med att skapa en egen plattform var nämligen till stor del hans idé, och man hade under Huggers ledning även planer på en betaltjänst. Vad gäller smart-tv-apparna som man lanserat, så ska vissa av dem få leva vidare tillsvidare.