-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
Oklar omfattning
Växelfel stoppar röstsamtal för kunder hos Telenor och Vimla

Användare hos Vimla har hört av sig till Mobil och rapporterat om problem att ta emot samtal. Nu vet vi vad orsaken är.
Telenor har drabbats av ett fel i en av sina växlar. Mikko VIitala som är presschef på Telenor bekräftar att växeln hanterar rösttjänster i bolagets nät och att felet orsakar störningar relaterade till samtal. Från kunder hos Vimla, som ägs av Telenor och använder Telenors nät har vi på Mobil fått rapport om att det går att ringa samtal, men inte ta emot samtal. Det här vittnas det även om på Vimlas forum för de egna kunderna. Där har dock Vimla inte rapporterat om orsaken eller när problemet kan vara löst.
Mikko Viitala, presschef på Telenor säger till Mobil att de just nu inte har några uppgifter om exakt hur många kunder som är drabbade, men säger att problemen drabbar kunder i olika delar av landet.
– Vi jobbar för fullt med att få allt att fungera som vanligt igen, säger han.
Uppdatering: På Telenors hemsida meddelas i driftstatus att problemet sedan klockan 15.30 på fredagen ska vara löst.