-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
-
PLUS
Flera nyheter i Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så funkar de
-
PLUS
Krönika: Jag spår framtiden ett år framåt genom att se ett år bakåt
-
PLUS
Bästa kameran – Duell med en twist: Samsung Galaxy S25 Ultra mot Iphone 16 Pro
-
PLUS
Krönika: Microsoft akterseglade i Androids AI-satsning
-
PLUS
De bästa nyheterna till Samsungs mobiler med One UI 7 och Android 15 – Så får du nytta av dem
-
PLUS
Många stoppklossar på väg mot bättre wifi
Oklar omfattning
Växelfel stoppar röstsamtal för kunder hos Telenor och Vimla

Användare hos Vimla har hört av sig till Mobil och rapporterat om problem att ta emot samtal. Nu vet vi vad orsaken är.
Telenor har drabbats av ett fel i en av sina växlar. Mikko VIitala som är presschef på Telenor bekräftar att växeln hanterar rösttjänster i bolagets nät och att felet orsakar störningar relaterade till samtal. Från kunder hos Vimla, som ägs av Telenor och använder Telenors nät har vi på Mobil fått rapport om att det går att ringa samtal, men inte ta emot samtal. Det här vittnas det även om på Vimlas forum för de egna kunderna. Där har dock Vimla inte rapporterat om orsaken eller när problemet kan vara löst.
Mikko Viitala, presschef på Telenor säger till Mobil att de just nu inte har några uppgifter om exakt hur många kunder som är drabbade, men säger att problemen drabbar kunder i olika delar av landet.
– Vi jobbar för fullt med att få allt att fungera som vanligt igen, säger han.
Uppdatering: På Telenors hemsida meddelas i driftstatus att problemet sedan klockan 15.30 på fredagen ska vara löst.