-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
Värdet vänder neråt
Värdet på Apples varumärke vänder neråt

För första gången på 25 år har Apples globala varumärkesvärde minskat.
Det är årliga Interbrands rapport över de mest värdefulla globala varumärkena som rapporterar att Apples globala varumärkesvärde minskatför första gången på 25 år. Apple behåller fortfarande sin position som det mest värdefulla varumärket för tolfte året i rad, före i tur och ordning Microsoft, Amazon, Google och Samsung. Enligt Interbrand sjönk värdet med 3 procent och landade på strax under 500 miljarder dollar. Detta jämfört med en ökning på 4 procent förra året.
Enligt Greg Silverman, global chef för varumärkesekonomi på Interbrand, beror minskningen på bolagets långsamma lansering av sin AI-strategi. Medan konkurrenterna Microsoft och Google introducerade sina AI-lösningar långt tidigare, offentliggjorde Apple sina planer först i juni med introduktionen av Apple Intelligence. Detta sena inträde på AI-marknaden tros ha påverkat varumärkesvärdet negativt.
Silverman förväntar sig dock att Apple kommer att återgå till tillväxt i nästa års rapport, tack vare ökad aktiekurs efter lanseringen av Apple Intelligence.