Krönika
Vad Apple inte visade är mest intressant
I måndags visade Apple upp Ios 7 och alla dess funktioner, men det mest intressanta har vi nog inte fått se än.
Det blev, som väntat, en större redesign av Ios som upptog merparten av Apples presentation på WWDC i måndags. Vi fick en del nya funktioner i samma veva också, där verktygsfältet troligen kommer att bli det mest uppskattade.
Åsikterna om den nya formen är bra eller ej går isår, som vanligt. Precis som åsikterna om hur pass mycket Apple kopierat från konkurrenterna denna gång och vi har redan gått in på vad som är nytt och hur ni läsare reagerat på det, men det mest intressanta i Ios 7 är det som Apple inte visade.
Givetvis kommer Apple att spara på några funktioner för att ge ytterligare tyngd åt lanseringen av Iphone 5S, Ipad Mini 2 och Ipad 5 (eller vad de nu kommer att heta i slutändan) i höst och det är just där som det blir intressant. Spontant kommer jag på tre delar som nämndes, men som inte utvecklades alls på scen.
Ipad
Ipad! Apple sa något i stil med att Ios 7 givetvis skulle komma till Ipad också, men sen var det slut. Ipad har annars alltid haft ett par funktioner extra för att dra nytta av den större skärmen, som att svepa mellan appar och liknande. Här nämndes ingenting och det betyder förhoppningsvis att något större är på gång där. Ska man vara krass så har Ipaden inte riktigt levererat mycket nytt för den rena användarupplevelsen sedan det tillkom en videosamtalskamera i Ipad 2. Snabbare processor och fler pixlar på skärmen är givetvis uppdateringar, men det tillför egentligen inget nytt i hur vi faktiskt använder plattan på daglig basis. Förhoppningsvis är Apple medvetna om det också och har någon större uppdatering av såväl plattan som hur Ios 7 drar nytta av den större skärmen på gång (och förhoppningsvis får vi användarkonton så ungarna slutar göra dumheter med föräldrarnas mail av misstag).
Spel
Game Center är en annan del av det hela, som faktiskt kan bli den mest intressanta. Funktionen visades upp som hastigast bara för att visa att det gröna tyget är borta, men något mer nämndes inte över huvud taget. Däremot stod det något kul i listan över funktioner som Apple sade sig inte hinna med att gå igenom: stöd för MFI Game Controllers. På ren svenska betyder det att Apple har med stöd för separata spelkontroller i utvecklingskitet så att utvecklare inte behöver specialkoda allt för mycket. Problemet idag är att underligheter som Icade och liknande kräver att spelutvecklarna skriver in kod för kontrollen i spelet för att det ska funka. Med stöd för det i utvecklingskitet lär det bli betydligt mer utbrett. Kombinera ett nytt Game Center med externa spelkontroller och kanske även Apple TV (i ny version eller ej) och spelande på Ios har potentialen att bli något riktigt stort i sammanhanget.
Kartor
Apples kartor nämndes under presentationen av nya MacOS, men knappt alls för Ios. Den utskällda funktionen har förbättrats avsevärt under året, men trots det nämnde Apple inget större om den. Det kan visserligen betyda att det inte finns mycket nytt att prata om, utöver fotgängarläget som syntes i MacOS-presentationen, men mer troligt att höstens lansering blir någon slags revansch för både appen och Apple.
Helt och hållet spekulationer från min sida (utöver det som faktiskt nämndes på scenen då), men vi har garanterat inte sett alla funktioner i Ios 7 och nu får vi bara hoppas att det finns några riktigt stora bomber kvar att släppa lagom till att vi får se nya Iphones och Ipads.