-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Efter blixtsuccén
Utvecklare tog bort populär adblocker-app

Peace, som snabbt blev en av de populäraste annonsblockeringsapparna i App Store, har nu stoppats av utvecklaren. Orsaken: ”Det känns bara inte bra”.
En av nyheterna i Ios 9 är möjligheten att blockera annonser i webbläsaren Safari med hjälp av så kallade annonsblockerings-appar.
När Apples nya system släpptes i mitten av förra veckan blev följden att flera adblocker-appar snabbt klättrade mot toppen i App Store.
En av de som blev mest populära var Peace, som hann nå förstaplatsen i USA och plats tre i Sverige för betalappar innan utvecklaren Marco Arment plötsligt bestämde sig för att stoppa försäljningen och dra tillbaka den, bara två dagar efter att appen släppts i App Store.
Anledningen, skriver Arment i en uppmärksammad bloggpost, är att succén med Peace helt enkelt inte känns bra, eftersom appen ”skadar många som inte förtjänar det”.
Exakt vilka Marco Arment syftar på framgår inte, men en tolkning är att han skriver om några av de mediebolag vars intäkter hotas av Peace och liknande appar.
Arment har tidigare försvarat användningen av adblockers genom att jämföra påträngande annonser i mobilen med pop up-reklam från internets barndom.
I sin bloggpost står han fast vid den ståndpunkten, men säger samtidigt att han inte längre ser appar som Peace som det bästa sättet att motverka den sortens av mobilannonsering.