-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
Tidigare anställda uttalar sig
Uppgifter: Tjafs och dåligt ledarskap bakom Siris förfall

Att Apples AI-assistent Siri var först på banan, men sedan hamnade rejält på efterkälken, är en lika sorglig som sann historia. Och nu hävdar anonyma före detta Apple-anställda att både tjafs, dåligt ledarskap och bristfällig kod är några av ingredienserna i den bittra soppa som gjort att Siri inte hängt med.
Jämfört med konkurrerande AI-assistenter som Google Assistant eller Amazons Alexa framstår Siri som ett fiasko. Detta trots att Apple var först med en AI-assistent och lanserade Siri redan 2011. Ett antal före detta Apple-anställda som nu pratat med sajten The Information vittnar nu också om att det mesta tycks ha gått fel med Siri, redan från början.
Dålig kod
Till att börja med så ska Apple gravt ha underskattat hur populär Siri skulle bli, och det första stora problemet rörde således serverkapaciteten för tjänsten. Den saken åtgärdades förvisso förhållandevis kvickt, men det fanns fler skavanker. Inte minst ska Siri redan från början ha varit rätt klantigt kodad. Men istället för att lägga resurser på att bygga om den dåligt kodade assistenten från grunden, så ska Apple ha valt att lappa och laga.
Brist på fokus
Som om inte det vore nog ska även Apples ledarskap ha brustit när det gällde Siri. Chefer ska ha kommit och gått och det ska ha uppstått diverse dispyter mellan olika projektgrupper rörande utvecklingsarbetet. Det ska enligt källorna ha saknats både fokus och visioner. Dessutom hävdar man att assistenten från början inte ens var aktuell för högtalaren Homepod, och att teamet bakom högtalaren inte hade något möte med Siri-utvecklarna förrän 2015. Detta efter att Amazon släppt sin första Echo-enhet med Alexa ombord.
Bättre nu
Situationen ska dock ha förbättrats avsevärt på senare tid. Dels har Apple gjort ett antal strategiska uppköp som gjort att man kunnat förbättra Siri, både när det handlar om röstförstålse och när det handlar om färdigheter. Dessutom ska Siri-divisionen nu vara mjukvaruchefen Craig Federighis ansvar, något som sannolikt borgar för en bättre framtid för den prövade AI-assistenten. Apple säger i ett uttalande kring uppgifterna att man man gjort stora framsteg med Siri på sistone och att man fortsätter investera i maskininlärning och artificiell intelligens som en del i arbetet med att förbättra sin assistent.