-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Rykten om ett fokus på enbart ett fåtal marknader
Uppgifter: Sony Mobile planerar personalnedskärningar med 50 procent

Inte mindre än 2 000 arbetstillfällen kommer att försvinna från Sonys mobilverksamhet fram till mars 2020. Det uppger källor till Nikkei Asian Review.
Sony har inte kommit med några officiella uppgifter, ej heller kommenterat saken. Men om man får tro källor till affärspublikationen Nikkei Asian Review så står mobilverksamheten hos den japanska elektronikjätten inför enorma personalnedskärningar. Enligt uppgifterna så ska 2 000 av de totalt 4 000 tjänsterna kapas. Beskedet kommer i kölvattnet av uppgifter om att Sony dels kommer att stänga sin smartphonefabrik i Peking och flytta verksamheten till Thailand, dels kommer att låta mobildivisionen gå upp i en gemensam ny division tillsammans med bolagets kamera- och tv-verksamheter. Enligt Nikkei så berörs Sony-anställda både i Japan och internationellt. Japanska anställda sägs få nya uppgifter inom företaget, något som däremot inte ska gälla anställda i Europa eller Kina. Nedskärningarna ska vara klara till mars nästa år.
Dessutom påstås Sony fokusera helt och hållet på försäljning Europa och östra Asien, medan man däremot kommer att begränsa sin närvaro i Sydostasien, till följd av den tuffa konkurrensen där. Sony har sett en brutal minskning av sin marknadsndel på smartphonesidan under de senaste åren. 2010 hade man en global marknadsandel på 3 procent, men idag är den nere på under 1 procent. Om uppgifterna stämmer så är det onekligen en oroväckande indikation för verksamheten. Att återta marknadsandelar med allt mindre resurserer lär sannolikt bli en stor utmaning.