-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
-
PLUS
11 tips: Google-appen som kan mycket mer än du tror
-
PLUS
Krönika: Google är bra på gratis men usla på att ta betalt
-
PLUS
Så kan Xiaomi-telefonen bli Mac-datorns och Iphones bästa vän
-
PLUS
Chromecast-problemen visar hur svårt det är att lita på Google och andra jättar
-
PLUS
Passkeys: Därför behöver du veta mer om dem
-
PLUS
Krönika: Lärdomar från MWC 2025 – röststyrning är AI:s värsta fiende
-
PLUS
Fördjupning: Tankar och teknik bakom kamerorna i Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Mobil svarar om Telenor-problem, seniorklocka, Airtag-konkurrenter och mer utrymme i Google Foto
-
PLUS
Krönika: Dilemmat när Apple dödar sin sista och enda kompakta Iphone
Påstås ha kontaktat flera användare
Uppgifter: Apple tar i tystnad itu med LTE-problem på nya Iphone-enheter

För några dagar sedan kom uppgifter om att flera nyblivna Iphone XS- och XS Max-ägare upplever problem med LTE-täckningen på sina enheter. Och nu tycks Apple indirekt ha bekräftat att man är medvetna om problemen. Enligt färska uppgifter ska man nämligen ha tagit kontakt med flera av de användare som uttryckt klagomål om saken.
Det har tisslats och tasslats om ännu ett potentiellt ”Antennagate”, det vill säga en upprepning av det smärre antennfiasko som drabbade Apple med telefonmodellen Iphone 4 för många år sedan. Detta i kölvattnet av uppgifter om nyblivna Iphone XS- och XS Max-ägare som klagat över att deras enheter har betydligt sämre LTE-täckning än tidigare Iphone-modeller. Apple har inte sagt någonting om saken officiellt, men nu kommer uppgifter som tyder på att man tagit kontakt med flera av de användare som sagt sig ha problem med täckningen.
Vill installera mjukvara
Enligt några av de personer som säger sig ha kontaktats, så ska Apple ha bett om tillstånd att få installera loggningsmjukvara i telefonerna, för att få en bättre bild av hur uppkopplingen ser ut. Det är fortfarande oklart både vad som orsakat problemen liksom hur utbredda de faktiskt är. Enligt anonyma källor till Apple Insider så ska Apple mycket riktigt ha inlett ”en mindre insats med datainsamling” för att få en bild av problemet. Förhoppningsvis kan problemen åtgärdas med en uppdatering av den fasta programvaran på enheterna, men i värsta fall handlar det om någonting hårdvarurelaterat.