Större tillväxt i App Store

Unik kartläggning av utbildningsappar i Sverige

Foto: Yan Chi Vinci Chow

Skolan är en av valets hetaste frågor och surfplattor blir allt vanligare i undervisningen. Men kan appar göra den svenska skolan bäst i världen?

Publicerad Senast uppdaterad

Svenska skolor har kommit långt när det kommer till att investera i surfplattor som hjälpmedel i undervisningen. Samtidigt är svenska skolelevers dalande resultat en av valets hetaste frågor. Politik är inte Mobilbusiness område, men mobilitet kan vi. 

Utifrån vetskapen att allt fler elever har tillgång till surfplattor som hjälpmedel har därför Mobilbusiness, i samarbete med Priori Data, tagit fram unika siffror över svenskarnas nedladdningar av utbildningsappar i App Store och Google Play. Laddad med de rätta apparna kan en surfplatta vara en ovärderlig utbuildningsresurs. Svaret på vilka som är de hetaste eller bästa utbildningsapparna är dock svårfångat.

Utbildningsappar är populära i Sverige och efterfrågan ökar. Det syns i App Store som tillhandhåller utbildningsapparna för de Ipads som flera gånger skolor anklagats för att favorisera i upphandlingar. 
I Google Play syns inte samma tillväxtsiffror, men där är också utbildningsappar mer svårhittade.* Utbildningsappar är en populär kategori, och det gäller för såväl barn som för vuxna, i skolan, i arbetslivet och i andra situationer i livet. Det gör dem man letar efter svårhittade. Utbudet är snårigt och oöverskådligt. 

Därtill tycks det brista i alternativ när det kommer till betalmodeller. Gratis appar som erbjuder köp innuti app (in-appköpsappar) har visat sig vara en effektiv affärsmodell för utvecklare, inte minst när det kommer till spel, men speglar verkligen de många nedladdningarna av in-appköpsutbildningsappar efterfrågan? Eller är de det enda som står till buds? Sett till nedladdningssiffrorna minskar efterfrågan på utbildningsspelsappar i Sverige i båda appbutikerna.

Lärare, elever, föräldrar och alla andra som vill förkovra sig med hjälp av utbildningsappar – alla skulle tjäna på tydligare kategorier, underkategorier och ett relevant utbud av gratisappar, in-appköpsappar (gratisappar som erbjuder köp inuti app) och betalappar. Inte minst just när det kommer till de appar som skulle kunna höja kvalitén i skolan.

Ett blurrig bild
Vi har tagit en närmare titt på de 250 populäraste utbildningsapparna i svenska Apple Store och svenska Google Play. I båda appbutikenas topplistor syns körkortsteori varvas med bondgårdsspel, schemahjälp med hjärngympa, svenska floran med tärningsspel. 

Många av de appar som används för undervisnings- eller läxhjälp för barn i grundskolan bygger på lärande genom spelande. I ett försök att selektera ut dessa granskade vi även de populärste apparna som inte endast är kategoriserade som utbildning, men de som har märkts som både spel och utbildning. Det gav ett något bättre resultat, men ökade andelen kreativa lekspel för yngre betydligt.

Bäst veta vad man är ute efter
En titt i själva appbutikerna ger vid handen att den som inte vet exakt vad den är ute efter lätt går vilse – eller går på en rekommendation, från en person eller från appbutiken. Men riskerar därmed att stå med en app som inte riktigt uppfyller ens krav och bidrar samtidigt till att nya appar som ännu inte uppärksammats eller har fått många nedladdningar aldrig får chansen att visa vad de går för. 

Att många nerladdningar genererar fler nerladdningar blir tydligt i App Store under utbildningsspel. De 25 populäraste apparna står för närmare 60 procent av alla nerladdningar. I Google Play uppgår de nästan till hälften. Här borde alltså underkategorier för ämne, ålder, typ av app och så vidare hjälpa både konsumenter att hitta rätt, men även utvecklare att kunna profilera sig.

Köpkritik och betalvilja inte reflekterade?
I våras lyfte svenska konsumentombudsmannen problemet med barns in-appköp utan föräldrars vetskap. Samtidigt inleddes den EU-kommissionsundersökning som i somras riktade skarp kritik mot vad man ansåg vara bristande åtgärder från Apples sida för att komma till rätta med barns appshoppande. Google fick däremot beröm för sina utlovade åtaganden, vilka ska vara genomförda vid septembers slut. Ordet gratis ska inte alls finnas med då appar erbjuder in-app köp, lovar företaget.

Samtidigt vill många föräldrar slippa se reklam i de appar som används i utbildningssyften och även om alla gratisappar inte innehåller reklam så sticker statistiken över de populäraste utbildningsapparna i Google Play ut: endast två betalappar inom utbildningsspel, inga inom utbildning. I båda appbutikerna dominerar dessutom för båda utbildningskategoriapparna in-appköpsappar. 

Vad kommer först – hönan eller ägget? Speglar verkligen utbudet och efterfrågan gällande olika betalmodeller varandra?

I skolundervisningen torde knappast in-appköp gå hem. Kanske vore istället “premiumabonnemangsmodellen” vara värd att satsa på: antingen gratis med reklam eller reklamfri, men till en kostnad.

Få fasta råd
Sajten Skolappar hjälper lärare att testa och betygsätta appar som är lämpliga i undervisningen. Samtidigt erkänner man att testerna  främst rör appar för Ipads, då de flesta av de frivilliga krafterna använder sig av just Appleprodukter. Skolverket har inte tagit fram några rekommendationer när det kommer till appar som undervisningshjälpmedel, utan hänvisar till just Skolappar för vägledning. På Skolverkets hemsida intervjuas upphovsmannen Joachim Thornström
– Det görs fortfarande fler appar med inriktning mot förskolan och lågstadiet än mot äldre åldrar. Det är också en stark tonvikt på färdighetsträning, och det finns exempelvis oerhört många matematikappar. Tyvärr behandlar de flesta appar bara en liten del av matematiken, framförallt de fyra räknesätten, säger han.

Han pekar också på risken med att vissa undervisningsappar inte görs då de är svåra att tjäna pengar på: 

– Många lärare efterfrågar till exempel appar som fokuserar färdighetsträning i språk och grammatik, men det finns ganska få sådana.

Och för föräldrar och elever som söker andra appar än de vedertagna eller utvecklare som söker statistik över vad som är framgångsrikt inom utbildningssegmentet är källorna få.

Slutsats
Det finns många utbildningsappar, men att hitta vad man letar efter utifrån operativsystem, ämne, åldersgrupp, betygskrav och så vidare är fortfarande snårigt. Både skolor och många hem har redan de surfplattor som visat kunna motivera barn till lärande. Att se till att dessa kan komma till större användning, genom ett förbättrat kategoriseringssystem och en förbättrad kommunikation mellan skolor och utvecklare borde ligga i allas intresse. 

*Fotnot: För en rättvis jämförelse av dessa appar i App Store och Google Play har vi inte använt oss av den Kids App Store som Apple lanserade förra året. I Apples barnappbutik delas apparna upp efter olika kategogier och ålderssegment, vilket gör utbudet något lättöverskådligare. Dessa appar finns även i vanliga App Store.

SURFPLATTOR I SKOLAN
Enligt en utvärdering av plattanvändning i Stockholms stad som presenterades förra sommaren “anser nästan nio av tio lärare att det blivit lättare att motivera eleverna och omkring åtta av tio anser att det är lättare att låta eleverna välja mellan olika arbetssätt, ta egna initiativ och att låta eleverna samarbeta”. 

VÅR UNDERSÖKNING
Vi har tittat på de 250 populärste apparna (flest nedladdningar) inom Utbildning och Utbildningsspel i App Store och Google Play i Sverige och globalt sett, under de senaste tre åren. Siffrorna kommer från Priori Data.